Hoe tijdens het BBQ seizoen trouw blijven aan je cholesterolverlagende eetgewoontes?

hoe-tijdens-bbq-seizoen-trouw-blijven-aan-je-cholesterolverlagende-eetgewoontes.jpg

In het voorjaar, in de herfst en in de winter kan het al lastig zijn om aan je gezonde eetgewoontes vast te houden. In de zomer is dit mogelijk nog moelijker. Word je uitgenodigd voor een BBQ bij vrienden, familie of collega’s, dan wil je niet de uitnodiging afslaan om thuis een gezonde salade te kunnen eten. Maar hoe kun je toch naar alle BBQ’s gaan én er een geslaagde zomer van maken, zonder dat je jouw gezonde eetgewoontes laat varen? Je leest het hier.

Tip 1: stil je trek voor je gaat

Het duurt altijd even voor de barbecue opgewarmd is. Wil je hierbij voorkomen dat je ongezond gaat snacken of té veel aperitiefhapjes naar binnen speelt?  Eet dan alvast een klein tussendoortje voor je naar de BBQ gaat. Daarnaast kan je ook zelf iets meenemen. Dat is niet alleen attent, maar ook goed als je jouw gezonde eetgewoonten aan wilt houden. Kies hierbij voor een gezonde fruitsalade, groentespiesjes, mager vlees of vis.

Tip 2: eet vis of mager vlees

Veel vleessoorten die op de barbecue gebraden worden, zijn vettig en ongezond. Dat wil niet zeggen dat je enkel salades en fruit mag eten, maar kies voor vis of mager vlees.

Tip 3: plantaardige oliën

Plantaardige oliën staan al jarenlang bekend als zeer gezond voor het hart. Het wordt ook geroemd om de cholesterolverlagende kwaliteiten én vele antioxidanten die erin voorkomen. Andere plantaardige oliën als lijnzaad-, koolzaad- en zonnebloemolie zijn ook onmisbaar in een cholesterolverlagend dieet. In het barbecue seizoen kan het nogal lastig zijn om op je cholesterolgehalte te letten. Kies daarom voor margarine*, verrijkt met plantensterolen [à doorlinken naar jullie artikel over plantensterolen], zoals bijvoorbeeld Becel ProActiv, om actief cholesterol te verlagen. Margarine bestaat voor honderd procent uit plantaardige vetten en is dus niet alleen natuurlijk, maar ook gezond

Tip: door dagelijks 30 gram Becel ProActiv te gebruiken kom je aan de optimale dagelijkse hoeveelheid plantensterolen die je cholesterol kunnen verlagen met 7-10%.

Tip 4: noten, zaden, groenten en fruit

Plantaardige sterolen vormen een groep van cholesterolachtige stoffen, die van nature voorkomen in veel voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong. Zoals plantaardige oliën, noten, zaden, graanproducten, fruit en groenten. Ze hebben dezelfde stabiliserende functie in de celmembranen van planten als cholesterol in menselijke en dierlijke cellen. De inname van plantensterolen zorgt er o.a. voor dat ze de opname van cholesterol vanuit de darmen in het bloed kunnen remmen.

Tip 5: weinig alcohol

Probeer het alcoholgebruik in de zomer te beperken en drink alleen op speciale momenten of in het weekend. Op deze manier blijft je lichaam gezonder en kom je bovendien minder aan. Drink voldoende water.

In de  zomer is het warm en zit je meer in de zon, waardoor je sneller uitdroogt. Door voldoende te drinken geef je je lichaam het vocht dat het nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren in de zomer. Maar af en toe een glaasje alcohol drinken moet kunnen, ook al let je op je dieet en je cholesterol. Drink vooral met mate.

Tip 6: blijf bewegen

Blijf vooral in de zomer bewegen. Naast een gevarieerd en gezond voedingspatroon is het belangrijk om ook de lichamelijke activiteiten op te schroeven. Voldoende beweging is essentieel om de wisselwerking tussen voeding en het lichaam te optimaliseren Je hoeft je niet aan je strakke schema te houden, maar zorg er wel voor dat je geregeld aan lichaamsbeweging doet. Dit kan al door simpele dingen als wat baantjes te zwemmen of door overal de fiets te nemen en veel te wandelen.

*voetnoot: Margarine is 100% plantaardig en gemaakt van plantaardige oliën. Het bevat geen melkvet en is rijk aan onverzadigde vetten. Boter bevat wél verzadigde vetten. In tegenstelling tot margarine, is boter een dierlijk product die voor 82% uit melkvet bestaat.

*voetnoot: Becel ProActiv bevat plantensterolen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat plantensterolen de bloedcholesterol verlagen. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben. De inname van 1,5 tot 2,4g plantensterolen per dag kan de cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Het is van belang Becel ProActiv te gebruiken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groenten en fruit en een gezonde leefstijl om het carotenoïdengehalte op peil te houden. Al vanaf het gebruik van 2 porties Becel ProActiv per dag kan de slechte (LDL-) cholesterol worden verlaagd. Een optimale hoeveelheid plantensterolen krijg je met 3 porties (30g) Becel ProActiv