scrollTop top

Invloed van media op onze voedingsgewoontes!

Invloed van media op onze voedingsgewoontes!

Het Fens Voedingscongres bracht eveneens tussentijdse resultaten van een grootscheeps onderzoek naar de invloed  van media (tv en internet) op de voedingsgewoontes en gezondheid van kinderen en hun ouders.

Dit Europees onderzoek werd opgestart in 2012 en zal eindigen in 2017. 15 Europese landen nemen er aan deel. De resultaten zijn wellicht voor de hand liggend, en weinig verwonderlijk, toch lijkt het ons meer dan nuttig de belangrijkste voorlopige conclusies op te lijsten.       

Onderzoek invloed media op onze voedingsgewoontes                                                                                                                                      

1. Geen actieve reclameboodschappen

De ondertekende belofte, (EU Pledge) van de grootste voedingsbedrijven om geen actieve reclameboodschappen te richten aan kinderen onder de 12 jaar, wordt niet nageleefd.

2. Onduidelijke grens tussen reclame en entertainment

Online bieden deze producenten games, wedstrijden, apps, en video’s aan waarbij de grens tussen reclame en entertainment bijzonder onduidelijk wordt. 

3. Tv vergroot kans op zwaarlijvigheid

Er is duidelijk bewijs dat kinderen en volwassen die dagelijks zittend kijken naar tv of een computerscherm én terwijl een maaltijd nuttigen, een grotere kans hebben op zwaarlijvigheid, verhoogde bloeddruk en insulineresistentie (waarbij later diabetes type 2 kan ontwikkelen).

4. Ouderlijk gezag

Ouderlijk gezag is belangrijk!  Indien ouders de tijd, die kinderen naar TV of andere media dagelijks mogen kijken, beperken heeft dit een directe invloed op de fysieke gezondheid en de emotionele & psychologische stabiliteit.

5. Tv verbieden in kamer

Een tv moet absoluut verboden worden op een slaapkamer. Onderzoek toonde aan dat kinderen, die alleen in hun kamer eten en langer dan 60 minuten tv kijken, tot 20% meer kans hebben om overgewicht te hebben.

6. Tv leidt tot meer consumptie van suiker

De media leidt tot meer consumptie van gesuikerde soda dranken. Kinderen die commerciële tv programma’s bekijken in vergelijking met publieke zenders drinken tot 40 % meer gesuikerde soda dranken.  De associatie tv/internet en gesuikerde soda drank werd aangetoond en bewezen.

Meer informatie over de FENS conference Berlin 2015 »


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    61.636.609
  • Aantal
    doden
    1.442.572
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    570.829
  • Aantal
    doden
    16.339

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!