scrollTop top

Is chocolademelk na het sporten goed voor het herstel? Wij vroegen het aan de sportdiëtist!

Is chocolademelk na het sporten goed voor het herstel? Wij vroegen het aan de sportdiëtist!

Chocolademelk drinken na het sporten zou goed zijn om te recupereren. Maar is dat ook effectief zo? Wij gingen te rade bij sportdiëtiste Deborah De Jaegere.

‘Chocolademelk is goed voor na het sporten omdat in melkproducten van nature eiwitten zitten’, gaat De Jaegere van start. ‘Bij chocolademelk gaat het om ongeveer 4 gram per 100 ml. Verder zit er in chocolademelk leucine, een aminozuur dat eigenlijk nog beter is voor het herstel van de spieren. Vandaar dat dit wordt aangeraden na een intensieve training. Maar in chocomelk zit ook vrij veel suiker en dat is dan weer minder gezond. Heb je een eerder lichtere training gehad? Denk aan een halfuurtje lopen of bijvoorbeeld een yogasessie? Dan zou ik achteraf geen chocolademelk drinken.’

Wat met plantaardige melk?

‘Tegenwoordig drinken heel wat mensen plantaardige melk. We zien dat enkel sojamelk vergelijkbaar is met koemelk qua eiwitgehalte en soorten eiwitten. Eiwitten hebben heel veel aminozuren en sojamelk leunt daar vrij dicht bij aan. In andere soorten plantaardige melk zoals havermelk, amandelmelk of rijstmelk zit bijna niks van eiwitten. Deze melksoorten kun je natuurlijk nog steeds drinken, maar na het sporten hebben ze weinig effect.’

Wat met sportdranken?

‘Opnieuw moet je kijken naar de duur en intensiteit van je training. Ben je een halfuurtje gaan sporten, dan is water drinken zeker voldoende. De regel voor sportdrank is dat je langer dan anderhalf uur moet sporten. Dan begin je namelijk uit je voorraad van koolhydraten te geraken en die moet je weer aanvullen. Met water alleen gaat dit niet lukken. De meeste recreatieve sporters die tussen een halfuur of uur sporten, hebben dus geen sportdrank nodig. Een goed voorbeeld van recreatieve sporters die hier wel baat bij hebben zijn bijvoorbeeld wielrenners die in het weekend een lange fietstocht maken van meerdere uren.’


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!