Kan ik verstuikingen voorkomen?

kan-ik-verstuikingen-voorkomen.jpg

Verstuikingen zijn natuurlijk lang niet altijd te voorkomen. Als je tijdens het voetballen net iets verkeerd tegen de bal aantrapt dan kan je al je kniebanden verrekken. Of als je tijdens het hardlopen in een kuiltje stapt dan kan het ook direct misgaan. Dus voor een groot deel zijn dit soort sportblessures niet te voorkomen. Vooral als je het al eens eerder gehad hebt dan kan het een zwakke plek worden. Het is dan slim om verstuikingen te voorkomen. In sommige situaties is dit wel degelijk mogelijk.

Verstuikingen voorkomen als keeper

Keepers kunnen in aanraking komen met een duimverstuiking. Dit komt regelmatig voor door de impact op de duim door de kracht waarmee de bal aankomt. Deze impact kan ervoor zorgen dat de banden in je duim verreken. Hierdoor ontstaat al snel een verstuiking bij een keeper. Het is misschien wel één van de meest voorkomende verstuikingen bij keepers. Je kan dit soort sportblessures absoluut voorkomen. Als eerste is het slim om een goed paar handschoenen aan te schaffen. De handschoenen van een keeper zijn zo ontworpen dat ze de impact van de klap voor een deel wordt opgevangen. De duim is hierbij extra versterkt om de banden wat ruimte te geven. Naast de juiste kleding is techniek heel erg belangrijk. Train extra op de manier waarop je een bal vangt en leer hierbij verstuikingen voorkomen.

Verstuikingen voorkomen bij skeeleren

Skeeleren is een sport die veel Belgen gewoon in de buitenlucht doen. Doordat er vaak geen training aan vooraf is wordt het lastig om een bepaalde techniek te leren. Toch kan je veel ongelukken voorkomen door eerst op les te gaan. Je leert hier de basis goed beheersen en verstuikingen uiteindelijk te voorkomen. Daarnaast is je outfit ontzettend belangrijk. Laat je hierin gerust adviseren in de winkel om te voldoen aan de eisen om sportblessures te voorkomen. Je kan zo niet alleen verstuikingen voorkomen, maar ook blessures als botbreuken en schaafwonden door de juiste outfit te kiezen. Een aantal tips voor je outfit lees je hier:

  • Draag goed passende skeelers die niet te groot of te klein zijn.
  • Kies voor een stevige polsbescherming.
  • Neem altijd skeelers met een verstevigde hak om je enkels te beschermen.

Verstuiken voorkomen bij snowboarden

Snowboarders hebben een net zo groot risico op verstuikingen in de polsen als skaters. Vaak val je al snel op je polsen, waardoor de polsen als het ware dubbel klappen en de banden een opdonder krijgen. Dit heeft als gevolg dat de banden scheuren of een flinke tik krijgen. Net als bij skeelers wordt er voor snowboard speciale handschoenen verkocht. Deze handschoenen beschermen je handen tegen de kou en zorgen ervoor dat je polsen beschermd worden tijdens het vallen. Het is belangrijk dat je de handschoenen goed op maat koopt of kan verstellen zodat ze stevig om je polsen heen sluiten. Dit voorkomt uiteindelijk een groot aantal verstuikingen tijdens het snowboarden.

Knie verstuikingen voorkomen bij voetballers

Knie verstuikingen komen helaas voor als je de kniebanden te zwaar belast. Zelfs bij profvoetballers hoor je regelmatig dat ze hun kruisbanden hebben gescheurd. Dit blijkt wel weer dat het zelfs bij professionele sporters lastig te voorkomen is. Het is wel aangetoond dat een speciale training kan bijdragen aan het voorkomen van knieletsel. Bij dit soort trainingen onder begeleiding van de fysiotherapeut wordt er vooral gewerkt aan het sterker maken van je kniebanden. Als je kniebanden sterker zijn dan zit er meer rek in en kunnen ze zwaarder belast worden. Helaas beginnen veel voetballers pas aan dit soort trainingen als ze hun kniebanden al eerder verrekt hebben. Het kan slim zijn om dit soort oefeningen standaard bij de wekelijkse training uit te voeren en zo blessures te voorkomen.