Kan je champignons invriezen? En hoe moet je ze bewaren?

Inhoud

Champignons zijn heerlijk: je kan ze gebruiken in zoveel uiteenlopende gerechten. Daarnaast zijn deze zwammen ook nog eens heel gezond, doordat ze verschillende vitamines zoals vitamine B2 en B3 bevatten, en verschillende mineralen zoals foliumzuur, kalium en fosfor. Maar champignons komen ook met een handleiding… Want zo gemakkelijk kan je ze niet bewaren. Of je champignons kan invriezen en hoe je ze moet bewaren, lees je in dit artikel.

Champignons invriezen

Kan je nu champignons invriezen? Het antwoord is ja, maar… Houd er rekening mee dat champignons op zich al heel veel water bevatten. Daarom mag je ze bijvoorbeeld ook nooit onder stromend water houden: ze zullen te veel vocht opnemen. Als je champignons invriest zullen ze nog meer water gaan vasthouden. Wil je ze later opbakken of ontdooi je ze, dan zullen ze dat water weer loslaten, wat allesbehalve handig is tijdens het koken. In een soep is dat dan weer minder een probleem.

Wil je toch champignons invriezen, dan kan je ze beter eventjes kort koken of kort roerbakken. Laat ze vervolgens uitlekken en afkoelen voordat je ze invriest.

De houdbaarheid van champignons

Champignons zijn niet zo lang houdbaar. Daarom is het beter om niet te lang te wachten met ze te consumeren. In de koelkast zijn ze twee à drie dagen houdbaar. In de diepvries kan je ze tot drie maanden bewaren, op voorwaarde dat je ze invriest zoals hierboven beschreven.

Champignons bewaren

Champignons bewaar je het beste in de koelkast op een droge lade. De ideale omgevingstemperatuur voor champignons is tussen de 4° en 7°. Gebruik de verpakking waarin je ze hebt gekocht. Meestal is dit een typisch blauw bakje met gaatjes in. Champignons moeten namelijk zoveel mogelijk kunnen ademen. Heb je de verpakking niet meer of heb je ze los gekocht? Gebruik dan een papieren zak of een droge theedoek. Stop ze zeker niet in een plastieken zak: dan worden ze lelijk en vochtig.

Champignons nemen de geur van andere groenten snel over. Leg ze daarom apart in de koelkast, weg van groenten zoals bijvoorbeeld prei of ui. Leg ze ook niet te dicht bij fruit, omdat ze dan nog sneller zullen verouderen.