Last van opvliegers? Zo kan je dit voorkomen!

last-van-opvliegers-zo-kan-je-dit-voorkomen.png

Veel vrouwen in de overgang hebben er last van: opvliegers en nachtzweten. Heb je een opvlieger, dan krijg je het plotseling heel warm en ga je flink zweten. Het zijn de meest voorkomende en gekende overgangsklachten.

Bijna drie kwart van alle vrouwen krijgt in de overgang hiermee te maken. Hoewel zoveel vrouwen hiermee te maken krijgen, weten de meeste vrouwen er maar weinig over. Wat gebeurt er met je lichaam wanneer je een opvlieger hebt? Waarom komt dit voor tijdens de overgang? Kan ik het voorkomen?

Wat zijn opvliegers?

Een opvlieger is een plots opkomend gevoel van warmte dat zich razendsnel vanaf je borst verspreidt over je hoofd, hals en soms over je hele lichaam. Een opvlieger ontstaat onder invloed van oestrogenen.
In je lichaam zit een zeer nauwkeurige thermostaat om je lichaamstemperatuur heel precies te regelen. Deze thermostaat staat ook onder invloed van oestrogenen. Wanneer je tijdens de overgang minder oestrogeen in je bloed hebt, denkt de thermostaat dat de temperatuur in je lichaam te hoog is. Dat is in werkelijkheid niet zo, maar de thermostaat probeert de warmte wel kwijt te raken. Daarvoor zet je lichaam de huidbloedvaten open, hierdoor ontstaat een opvlieger.

Een opvlieger kan binnen enkele seconden voorbij zijn, maar het kan ook minutenlang duren. Het kan op elk moment optreden en kan meerdere keren per dag voorkomen, maar ook slecht 1 keer per week. Je kan er ’s nacht van wakker worden en/ of het kan slapeloosheid tot gevolg hebben.

Opvliegers voorkomen: tips

Gelukkig kan je wel enkele zaken doen om minder opvliegers te krijgen in de overgang:

1.Sport

Sport iedere dag minimaal een half uurtje. Vrouwen die regelmatig sporten, hebben veel minder last van opvliegers dan vrouwen die nauwelijks bewegen.

2. Vermijd pikant

Probeer zoveel mogelijk gekruid en pittig voedsel te vermijden. Deze voedingsmiddelen kunnen opvliegers uitlokken. Koffie en alcohol kun je om dezelfde reden ook beter zo veel mogelijk vermijden.

3. Vermijd stress

Door stress kun je ook te maken krijgen met een vervelende opvlieger. Voel je dat je stress krijgt? Doe dan wat ademhalingsoefeningen.

4. Rook niet

Roken is niet alleen ongezond, maar kan ook voor extra opvliegers zorgen. Om jouw hoeveelheid opvliegers te verminderen, is het zeker verstandig om te stoppen met roken.

Tot slot zijn er ook nog andere dingen die je kunt doen om een opvlieger minder erg te maken, zoals het dragen van katoenen of linnen kleding, het gebruiken van een ventilator of waaiertje om af te koelen en het doen van ademhalingsoefeningen.

A. Vogel geeft gratis tips en advies over de menopauze. Klik hier.