Last van stress of vermoeidheid tijdens de zwangerschap?

last-van-stress-vermoeidheid-tijdens-zwangerschap.jpg

Stress tijdens de zwangerschap is niet goed voor de ontwikkeling van de vrucht. Een beetje stress is niet erg, maar wanneer het lang aanhoudt kan het invloed hebben op de baby. De effecten kunnen onder andere zijn:

  • Overmatige stress is niet goed voor jezelf, je wordt vermoeid en staat onder spanning. Dit werkt door op de ontwikkeling en de groei van de baby. 
  • Tijdens de bevalling kan het voor complicaties of meer kans op complicaties zorgen. 
  • Een stressvolle zwangerschap vergroot de kans op een huilbaby, doordat de baby minder goed met stress kan omgaan

Kortom: genoeg redenen om zo min mogelijk stress tijdens de zwangerschap te willen. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Lees hieronder vier tips.

1. Neem je rust

Het is belangrijk om genoeg rust te nemen tijdens je zwangerschap. Een baby die groeit in je buik kost veel energie en dit zul je dan ook merken. Wees je hier bewust van en vraag niet teveel van jezelf. Je bent immers zwanger en mag dan best wat rustiger aan doen. Luister naar je lichaam en ga op tijd naar bed. ’s Middags erg moe? Doe een middagdutje en je kunt er daarna weer even tegenaan. Accepteer dat je zwanger bent en dat je energiepeil wat lager is, probeer niet koste wat kost door te gaan op de oude toer.

2. Een momentje voor jou en de baby

Vergeet niet te genieten van je zwangerschap. Dit is een hele bijzondere tijd waarin je al een band opbouwt met je baby. Neem elke dag even de tijd om te liggen met je handen op je buik. Concentreer je ondertussen op je ademhaling en op de baby. Voel de rust die over je komt en denk even alleen aan het babygeluk dat je te wachten staat. Denk hier ook eens aan tijdens stressvolle momenten, niemand pakt dat van je af.

3. Los problemen op

Zorg er voor dat je eventuele problemen die stress veroorzaken oplost. Heb je teveel taken op je werk die je door je zwangerschap niet meer aan kunt? Ga eens praten met je leidinggevende en draag taken over. Loopt je relatief niet helemaal op rolletjes? Schakel eens hulp van buitenaf in of probeer er samen uit te komen. Pak deze zaken in ieder geval aan en blijf er niet mee rondlopen. Hoe sneller het uit de wereld is, hoe beter. 

4. Geniet van de voorpret

Houd je bezig met leuke dingen die komen kijken bij het krijgen van een baby. Ga op zwangerschapsgym en zie dit als een ontspanningsmoment. Bedenk hoe je het babykamertje wilt decoreren en inrichten. Ga alvast bedenken hoe je het kindje wilt noemen en hoe het geboortekaartje er uit gaat zien. Dit is voorpret die erg ontspannend kan werken en je stressniveau aanzienlijk kan verlagen.

Werk aan je stresspunten en maak je zwangerschap zo plezierig mogelijk. Vergeet vooral niet te genieten van de tijd waarin je zwanger bent en laat alles wat gebeurt gewoon op je af komen. Geniet van de mensen om je heen en het aftellen tot de datum waarop je uitgerekend bent.