Lekker en toch gezond eten? Ontdek hier hoe het kan!

lekker-toch-gezond-eten-ontdek-hier-hoe-kan.jpg

Bij lekker eten denken we al snel aan ongezonde dingen zoals frietjes, pizza en andere zoetigheden. Maar gezonde dingen kunnen juist ook erg lekker zijn. In dit artikel lees je hoe je lekker én gezond eet.

Niet moeilijk doen

Er wordt tegenwoordig zoveel geschreven over gezond eten, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. De belangrijkste tip is: maak het niet te moeilijk voor jezelf en begin bij de basis. Je hoeft niet per se eerst allerlei exotische superfoods in te slaan en moeilijke receptjes uit te proberen. Op die manier blijft gezond eten moeilijk en alleen iets voor als je meer tijd hebt om in de keuken te staan.

Puur natuur

De basis van een gezond voedingspatroon is puur en onbewerkt voedsel. Laat al het kant-en-klaar eten in de supermarkt staan. Gebruik liever verse ingrediënten en zelfgekweekte kruiden. Je zal merken dat dit ook veel beter smaakt. Ook frisdrank en sap uit pak kan je beter laten staan. Dat scheelt meteen een berg suikers en calorieën.

Suikers en koolhydraten

Om jezelf fit te voelen en gezond te blijven, is het belangrijk dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Een schommelende bloedsuikerspiegel kan leiden tot eetbuien, vasthouden van vocht, grote dorst of stemmingswisselingen. Koolhydraten beïnvloeden je suikerspiegel.

Eet gevarieerd, vooral verse groenten, fruit en volkoren producten. Dit zijn koolhydraten met een lage glycemische index en worden langzaam door ons lichaam opgenomen.  Ze veroorzaken nauwelijks een stijging van de bloedsuikerspiegel en worden daarom ‘langzame’ of ‘goede’ koolhydraten genoemd. Vermijd geraffineerde producten die van wit meel of witte suiker worden gemaakt.

Let op met producten die gezond lijken, zoals ontbijtgranen en ontbijtkoek. Deze bevatten vaak veel suiker. Check daarom altijd even de ingrediënten op de verpakking.

Gezonde boodschappenlijst

Maak gezond eten makkelijker voor jezelf door de juiste boodschappen in huis te halen. Wij hebben wat boodschappentips voor je op een rijtje gezet. Zoals je ziet, zijn er voldoende lekkere producten die gezond zijn. Deze producten zitten bomvol eiwitten, vitamines, mineralen en gezonde vetten.

  • Eieren
  • Kip & vlees*
  • Vis & schaaldieren
  • Veel verse (snack)groentes
  • Veel fruit
  • Naturel yoghurt en kwark
  • Noten, zaden en pitten
  • Havermout
  • Quinoa
  • Pure chocolade

*Bij het kiezen van kip en vlees is het belangrijk om erop te letten dat er geen ongezonde ingrediënten aan toegevoegd zijn, zoals vaak het geval is bij bijvoorbeeld vleeswaren voor op brood. Ga liefst voor bio.

Brood?

Het valt je wellicht op dat er geen brood op het boodschappenlijstje staat. Hier hebben we bewust voor gekozen, omdat tarwe de stabiliteit van je bloedsuikerspiegel niet ten goede komt. Maar af en toe wat volkoren brood met mager beleg eten kan zeker geen kwaad. Er bestaan ook heel wat andere lekkere alternatieven, zoals havermout, Griekse yoghurt etc.

Eet je toch graag brood? Dan raden we je aan om voor volkorenbrood, zuurdesembrood, amandelbrood of boekweitbrood te kiezen.