De leukste wandelingen in België

leukste-wandelingen-belgie.jpg

In een gezonde levensstijl staat voldoende beweging centraal. Een heerlijke wandeling zo nu en dan kan ontzettend veel rust en balans in het leven brengen. Lees verder voor enkele fijne tips om leuke wandelingen te doen in België.

Energieboost

Een stevige wandeling in de natuur waarbij je 3 à 5 uur verspreid op een dag aan het wandelen bent, geeft een flinke boost aan het hele lichaam. Longen, spieren en gewrichten worden op een licht tempo zonder al teveel belasting aan het werk gezet. Dit verlicht stress en komt alle lichaamsprocessen ten goede, waaronder het immuunsysteem en de gehele doorbloeding. De natuur in België biedt veel variatie. Er zijn meer dan genoeg vlakke en heuvelachtige gebieden om ieder seizoen te bezoeken voor fijne wandelingen en recreatie.

1.De Hoge Venen

Een natuurpark dat zowel in de Ardennen ligt als het Duitse Eiffel. Het is een gebied waar je heerlijk kunt wandelen zonder gestoord te worden door stadslawaai. Ontdek mooie open vlaktes met adembenemende uitzichten. Paden lopen slingerend door het landschap en onderweg kom je borden tegen met informatie over de dieren die er leven en meer leuke weetjes over het gebied. Vanuit het natuurcentrum in de Hoge Venen is het ook mogelijk om eventueel wandelroutes met gids aan te vragen. Dat is wel prettig voor als je het gebied (nog) niet goed kent.

2.Langs de Kempense kanalen

Een wandelroute over afwisselend verharde en onverharde wegen. Begin de wandeling bij jachthaven Port Aventura en volg de aanwijzingen langs de route. Vind rust en sereniteit in de uitstrekkende waterplassen. Naast leuke wandelroutes zijn er ook een hoop activiteiten mogelijk om het natuurgebied te verkennen, zoals de taxiboat, die je meeneemt voor een tochtje over de kanaalplassen.

3. De Hagelandse heuvels

Fruitbomen, holle wegen en indrukwekkende uitzichten, midden in de natuur. Tussen Leuven en Aarschot ligt dit karakteristieke gebied vol kabbelende beekjes, natuurschoon en schilderachtige kapellen. Een ideale plek om tot rust te komen. Begin de wandeling vanaf Kasteel van Horst in Sint Pieters Rode. Het gebied is vrij toegankelijk voor avontuurlijke wandelingen.

Goed voorbereid

Wie goed voorbereid aan zijn wandeling begint, kan pas écht genieten. Waterdicht en vooral stevig, comfortabel schoeisel is een must voor een mooie wandeling zonder ongemakken. Daarnaast is een goed gevuld voedselpakket met voldoende water ook geen slecht idee om mee te nemen. Zo kun je gemakkelijk tussendoor even pauzeren en bijtanken.

Bewegen voor een verlaagde cholesterol

Voldoende beweging geeft een positieve invloed op de meeste risicofactoren voor hart –en bloedvaten en zo ook op de vetten in het bloed waaronder cholesterol. Regelmatige lichaamsbeweging kan al voldoende zijn om de ‘goede’ (HDL-)cholesterol waarden te verhogen en verbeteringen te zien in de ‘slechte’ (LDL-)cholesterol.

Combineer voldoende beweging met een gezonde voeding, rijk aan plantensterolen. Plantensterol zitten van nature in dagelijkse voedingsmiddelen als plantaardige oliën, noten, zaden, graanproducten, groenten en fruit. De gemiddelde dagelijkse inname van plantensterolen uit gewone voedingsmiddelen is ongeveer 0.3 gram per dag. Het is wetenschappelijk* aangetoond dat plantensterolen de bloedcholesterol verlagen. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.  De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan de cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. 

* http://www.verlaagcholesterol.be/fl/proactiv/je-cholesterol-verlagen/over-plantensterolen.aspx