Maagkrampen na het eten

maagkrampen-na-eten.jpg

Maagkramp is natuurlijk erg vervelend en pijnlijk, en bijna iedereen heeft er wel eens last van. De mogelijke oorzaken zijn divers en gevarieerd, en het is niet altijd makkelijk om er achter te komen waarom je nu opeens zo’n scherpe pijn in uw maag voelt. Gelukkig stopt de pijn vaak uit zich zelf en duurt deze niet al te lang, dit is vooral het geval wanneer je last hebt van maagkrampen na het eten.

Wat zijn maagkrampen?

Maagkrampen ontstaan wanneer de maag zich opeens samentrekt, dit gebeurt wanneer het spierweefsel geprikkeld wordt. Deze prikkels ontstaan wanneer je bijvoorbeeld te veel, of iets verkeerd gegeten hebt.

Waarom heb ik maagkrampen na het eten?

Wanneer je in een korte tijd een grote hoeveelheid voedsel tot eet wordt het erg moeilijk voor je maag om dit alles te verteren, hierdoor ontstaat indigestie. Dit betekent dat het eten niet goed verteerd kan worden en hierdoor worden dus niet alle stoffen uit het eten opgenomen in het lichaam. Dit is één van de meest voorkomende oorzaken van maagkrampen en veel mensen hebben hier last van wanneer ze hebben genoten van een grote en smakelijke maaltijd tijdens de feestdagen of in een restaurant bijvoorbeeld.

Naast te veel eten zijn er ook andere mogelijke oorzaken van maagkrampen na de maaltijd. Misschien is het je opgevallen dat je vaak maagpijn hebt na het eten van een gefrituurde of vette maaltijd? Of juist na een pittige of gekruide maaltijd? De oorzaak hiervan is dat de maag moeite heeft grote hoeveelheden vet te verteren, maar ook door kruiden kan het spierweefsel in de maag geprikkeld worden en samen trekken.

Hoe kan ik maagkrampen na het eten voorkomen?

Het is natuurlijk altijd beter om pijn te voorkomen dan te verhelpen. Wanneer het aankomt op maagpijn na het eten is het best makkelijk om er voor te zorgen dat je geen verkeerde dingen eet. Het is belangrijk naar je lichaam te luisteren. Heb je bijvoorbeeld regelmatig krampen na het eten van gefrituurd voedsel? Probeer dit dan zo veel mogelijk te vermijden. Het zelfde geldt voor gekruid of pittig eten. Zodra je pijn hebt na de maaltijd is het handig om op te schrijven wat je van te voren hebt gegeten, op deze manier kan je er makkelijk achterkomen door welk type voedsel je maag geprikkeld wordt. Ga op zoek naar recepten waarin dit voedsel niet gebruikt wordt, of pas je maaltijden aan door de ingrediënten die voor problemen zorgen te vervangen.

Probeer niet te veel te eten. Dit betekent dat je moet stoppen zodra je een vol gevoel hebt. Als je nog een paar happen neemt omdat het zo goed smaakt loop je het risico om maagklachten te krijgen. Eet ook zo rustig mogelijk en kauw al je eten goed, hierdoor wordt de kans op indigestie opmerkelijk kleiner. Maagkrampen ontstaan vaak wanneer je haast hebt en snel eet, hierdoor merk je niet op tijd dat je vol zit en vaak wordt er ook minder goed gekauwd in deze situaties.

Wat moet ik doen wanneer ik maagpijn heb na het eten?

Waarschijnlijk zorgt de pijn ervoor dat je geen trek meer hebt, maar als dit wel het geval is probeer vooral niets te eten zolang je pijn hebt, dit zal het namelijk alleen maar erger maken. Drink vooral genoeg lauw water, wanneer je erg koud water neemt kan je maag namelijk nog meer geprikkeld worden. De pijn zal in de meeste gevallen snel verdwijnen.

Ook is het belangrijk om alcoholische, koolzuur en cafeïne houdende dranken te vermijden wanneer je maagkrampen hebt, houd het simpel en drink alleen water. Neem indien mogelijk plaats op de bank of een comfortabele stoel, ga naar de toilet zodra je voelt dat je moet gaan en probeer aan iets anders dan de pijn te denken. Wanneer je lichte pijn hebt kun je proberen een stukje te gaan lopen, hierdoor denk je aan iets anders en soms helpt dit de pijn te verlichten. Andere mensen vinden het fijn om een warme kruik op de buik te leggen of om in bed te gaan liggen. Doe hetgeen waar je je het beste bij voelt en de pijn zal snel verdwijnen.

Voedsel soorten en ingrediënten die maagkrampen kunnen veroorzaken

  • Kruiden
  • Uien
  • Bonen
  • Gefrituurd voedsel (friet, snacks…)
  • Eten dat veel vet bevat
  • Zuivel indien u een lactose intolerantie heeft