Mag je trainen als je nog spierpijn hebt van de vorige keer?

mag-je-trainen-je-nog-spierpijn-hebt-van-vorige-keer.jpg

In onze drukke leventjes is er niet altijd tijd om je work-outs zo in te plannen dat je voldoende rust neemt tussen het sporten door. Soms heb je alleen in het weekend tijd en dan wil je het liefst zaterdag én zondag naar de fitness. Op zondagochtend heb je echter nog last van spierpijn en je vraagt je af of het wel gezond is om nu alweer te gaan trainen. Wij zochten voor jullie uit of je mag trainen als je nog spierpijn hebt van de vorige keer.

Verschillende soorten spierpijn

Allereerst moet er onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende soorten spierpijn. Je kunt bijvoorbeeld spierpijn hebben van een cardio work-out of van krachttraining. Over het algemeen herstelt je lichaam sneller van cardio dan van krachttraining. Hieronder een schema met de gemiddelde herstelperiode en aanbevolen rust per training. Ieder persoon is verschillen, neem dit schema dus niet te nauw.

  • Gemiddelde duurtraining (hardlopen, skeeleren, fietsen etc): 24 uur rust
  • Heftige duurtraining (langer dan 2 uur, of zeer intensief): minimaal 48 uur rust
  • Gemiddelde krachttraining: 48 uur rust
  • Zeer intensieve krachttraining: 72-96 uur rust

Wanneer je krachttraining doet is er echter een manier om onder deze rustdagen uit de komen. Dit doe je door verschillende spiergroepen te trainen op verschillende dagen. Laten we zeggen dat je maandag je bovenlichaam traint, dan moet je volgens het schema 48 uur rust houden. Maar je kunt wel de volgende dag je benen trainen. Zolang je elke spiergroep maar voldoende rust geeft!

Bouw rustdagen in

Kortom, het is heel belangrijk om voldoende rustdagen te nemen en je lichaam niet teveel te belasten. Wanneer je echter verschillende spiergroepen op verschillende dagen traint, kun je wel sporten met spierpijn. Kramp in je benen is natuurlijk geen excuus om je biceps training over te slaan!