Maken spierkrampen jou het leven zuur?

maken-spierkrampen-jou-leven-zuur.jpg

Spierkrampen: soms krijg je er last van nadat je intensief gesport hebt, maar ook zonder dat je fanatiek bewogen hebt, kan je er ’s nachts van wakker liggen. In dit artikel lees je precies wat spierkrampen zijn, waardoor ze veroorzaakt worden en natuurlijk ook hoe je ze kunt voorkomen.

Wat zijn spierkrampen?

Spierkrampen zijn te herkennen aan een plotselinge scherpe pijn. Ook is er vaak een harde zwelling te voelen op de plaats van de kramp. Meestal duurt dit een paar seconden tot enkele minuten. Spierkrampen kunnen in principe overal in je lichaam voorkomen, maar je kuiten en voeten zijn de meest voorkomende plaatsen.

Spierkrampen komen vaak voor. Ze zijn over het algemeen geheel onschuldig, maar kunnen wel erg vervelend zijn. Als je echter vaak spierkrampen hebt zonder duidelijke oorzaak, kan het verstandig zijn om naar je huisarts te gaan om te controleren of er sprake is van een onderliggende oorzaak.

Oorzaken van spierkrampen

Spierkrampen worden veroorzaakt door spiervezels die spontaan samentrekken. Waar dit precies door komt, is niet 100% duidelijk. Artsen hebben nog niet ontdekt waarom de een gevoeliger is voor spierkrampen dan de ander. Wel zijn er verschillende ‘triggers’ bekend,  zaken die spierkrampen kunnen uitlokken.

Deze triggers zijn:

  • Te weinig vochtinname
  • Overbelasting van de spieren door bijvoorbeeld sporten
  • Het lopen op hoge hakken
  • Nierfunctiestoornissen, schildklierproblemen en spataderen
  • Bepaalde medicatie zoals plastabletten en cholesterolverlagers

Daarnaast speelt ook de mineralenbalans in je lichaam een grote rol. Calcium en magnesium hebben een grote invloed op je spieren. Calcium is nodig voor het samentrekken van je spieren, terwijl magnesium essentieel is voor het ontspannen van je spieren. Een magnesiumtekort kan er daarom voor zorgen dat je spieren niet goed kunnen ontspannen. Het gevolg hiervan zijn spierkrampen. Dit is ook de reden waarom spierkrampen vaker voorkomen bij zwangere vrouwen. Zij hebben namelijk vaker last van een disbalans in hun zouten en mineralen.

Spierkrampen voorkomen

Het is niet mogelijk om spierkrampen 100% te voorkomen. Wel zijn er verschillende manieren om spierkrampen aanzienlijk te verminderen. Hierbij is het belangrijk om dagelijks voldoende te drinken en gezond te eten. Zorg ervoor dat je een goede dosis magnesium binnenkrijgt. Dit mineraal zit onder andere in spinazie, bananen, volkoren producten, pompoenzaad en sesamzaad.

Wanneer dit niet voldoende lijkt te zijn kan een magnesiumsupplement hierbij ook helpen. Het is heel belangrijk dat het type magnesium goed opneembaar is door het lichaam, zoals magnesiumglycerofosfaat, die goed opneembaar is door de darmen en die geen laxatieve neveneffecten veroorzaakt.