Makreel: de voedzaamste vissoort?

makreel-voedzaamste-vissoort.jpg

Wat maakt vette vis nu zo gezond? En waarom wordt aangeraden om minimum 2 X per week vis te eten? De vette vissoorten, zoals makreel, worden beschouwd als de gezondste en meest voedzaamste. Waarom?

Vette vis?

Onder vette vis verstaan we vis die tenminste voor 10% uit vet bestaat. Vette vis is gezond omdat deze essentiële onverzadigde vetzuren bevat. Veel van de vetzuren in vette vis zijn essentiële onverzadigde vetzuren (omega3). Deze vetzuren helpen het hart en bloedvaten gezond te houden. Daarnaast zijn ze ook belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het concentratievermogen. Het is algemeen bekend dat vis ook belangrijke voedingsstoffen bevat zoals eiwitten, vitamine D en mineralen zoals calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, natrium, jodium en selenium.

De Hoge Gezondheidsraad adviseert al jaren om 2 X per week vis te eten.

Tot de vette vissen worden de volgende vissen gerekend:

  • Makreel
  • Zalm
  • Haring
  • Forel
  • Sardines
  • Tonijn

Makreel

Onze nummer 1 van de vissoorten is de makreel. Dat komt omdat makreel niet alleen een vette vis is maar ook nog eens een erg hoog gehalte aan eiwitten heeft. Daarnaast heeft het een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren en vitamine B12. Als je elke week een stukje makreel eet, dan zal je zeker geen gebrek hebben aan de vitamines A,D, K, B12 en C. En wist je dat in 100 gram makreel slechts 250 calorieën zitten? Alhoewel makreel een vette vis is, heeft het een laag vetgehalte: 13 gram onverzadigd vet op 100 gram.

Tot slot kan het eten van een gezond stuk makreel ervoor zorgen dat de hormoonspiegel in je lichaam gereguleerd wordt. Hierdoor verbetert de elasticiteit van bloed- en haarvaten. Cholesterolwaarden kunnen dankzij dit vette stukje vis tevens verlagen en ook bevordert het de stoelgang en blijft je bloeddruk stabiel.