Meer sporten als goede voornemen? Zo lukt het je dit jaar echt wel!

De feestdagen zijn voorbij en het werk al even hervat. Het is dus terug de tijd van het jaar om je goede voornemens in daden om te zetten. Je wil volgend jaar aan de feesttafel natuurlijk niet de enige zijn die niks gerealiseerd heeft.

Daarom heb je vast ook besloten om wat sportiever te worden. Niet makkelijk natuurlijk in het midden van de winter… Wij geven je enkele tips waardoor dat summer body dit jaar wel werkelijkheid wordt!

Betrek zoveel mogelijk mensen

Together everyone achieves more! Spreek een vriend of vriendin aan om mee te doen. Samen sporten is veel leuker én je kan elkaar motiveren. Waak er wel over dat je elk je eigen tempo volgt. Het heeft geen zin om je te forceren, dat moet je achteraf bekopen.

Het is ook belangrijk dat je gezin mee is in het verhaal. Er kruipt best wel wat tijd in sporten, al is dat vooral afhankelijk van welke training je precies doet. Het zijn momenten waarop je geen huishoudelijke taken kunt doen en misschien zal er daardoor ook wat minder quality time zijn. Samen sporten kan een oplossing zijn. Kies zeker voor een doelstelling waar je gezinsleden achter staan en betrek ze zoveel mogelijk in het programma dat je volgt.

Ga voor een SMART-doelstelling

Het is een term die vooral onder managers veel gebruikt wordt, maar hij is ook erg toepasselijk in de sportwereld. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdsgebonden.

Zorg ervoor dat je sportieve doelstelling zo concreet mogelijk is. ‘Meer sporten’ is dat niet. Denk goed na over wat je precies wil bereiken, hoe je dat zal doen en wanneer je dat zal doen. Probeer het ook uit te drukken in een of ander getal. Wil je 5, 10 of 20 kilometer lopen? In één uur, twee uur of drie uur? Zo weet je tenminste of je goed bezig bent en kan je bijsturen indien nodig.

Maak je sportief avontuur aanvaardbaar en realistisch. Het heeft geen zin om voor iets te gaan waar je omgeving totaal niet achter staat of te streven naar iets wat voor jou op dit moment niet haalbaar is. Je hoeft geen marathon te lopen om gezond te zijn en het is niet nodig om 7 keer per week te sporten om je grenzen te verleggen. Wees eerlijk met jezelf, dat zal op lange termijn veel meer opleveren.

Probeer je goede voornemen ook in de tijd af te bakenen. Geef je jezelf een jaar de tijd of sta je ongeduldig te trappelen en wil je tegen de lente al verbetering zien? Dat is belangrijk omdat je anders het risico loopt alles op de lange baan te zullen schuiven. En voor je het weet is het weer Kerstmis!

Zoek structuur

Klanten, e-mails, kinderen, social media, een dipje… Als je niet plant wanneer je gaat sporten, zullen er altijd redenen zijn om het niet te doen. Een vaste structuur kan je daarbij helpen. Zo kan je bijvoorbeeld elke maandag en donderdag gaan joggen. Om niet in een sleur terecht te komen kan je het type training afwisselen of verschillende sporten uitproberen.

Met een beetje extra hulp…

Ook OZ heeft dit jaar een duidelijk goed voornemen: jou bijstaan bij het verwezenlijken van je voornemens, wensen en dromen via de nodige ondersteuning, tips en advies. Ontdek via deze tool wat OZ voor jou kan betekenen op sportief vlak!