Ochtendmisselijkheid meteen verhelpen!

ochtendmisselijkheid-meteen-verhelpen.jpg

Ochtendmisselijkheid is een zwangerschapskwaal waar veel vrouwen mee te maken krijgen. In plaats van rustig wakker te worden na een bewogen nacht met een kindje in je buik, word je wakker met een vervelend gevoel in je buik en kun je flink misselijk worden door alle prikkels waar je mee te maken krijgt. Denk hierbij aan de geur van koffie, maar ook aan de geur van gebakken broodjes of andere geuren die je normaliter prettig vindt om te ruiken. Niet te verwarren met zwangerschapsmisselijkheid.

Ochtendmisselijkheid is vervelend, maar houdt bij de meeste zwangere vrouwen gelukkig vanzelf op. Heb jij op dit moment last van ochtendmisselijkheid tijdens de zwangerschap en wil je meer te weten komen over deze vervelende kwaal? Lees dan op deze pagina hoe het komt dat je misselijk wordt tijdens de zwangerschap, hoe je kunt voorkomen dat je misselijk wordt in de ochtend en wat je kunt doen om de misselijkheid zo snel mogelijk te laten verdwijnen.

De oorzaken van ochtendmisselijkheid

Wat de oorzaak van ochtendmisselijkheid precies is, is niet bekend. Wetenschappers denken dat de zwangerschapskwaal veroorzaakt wordt door het hormoon HCG, ook wel het zwangerschapshormoon genoemd. Het zwangerschapshormoon wordt in de eerste weken van de zwangerschap aangemaakt, waardoor de hoeveelheid van het hormoon in je bloed stijgt. Mogelijk veroorzaakt dit de misselijkheid tijdens de zwangerschap, maar dit is niet wetenschappelijk bewezen. Na verloop van tijd daalt de hormoonspiegel weer tijdens de zwangerschap, waardoor de misselijkheid weer afneemt.

De meeste vrouwen hebben rond de twaalf weken geen last meer van ochtendmisselijkheid tijdens de zwangerschap, maar ongeveer 20 procent van de vrouwen blijft hier de hele zwangerschap last van hebben. In de laatste fase van de zwangerschap wordt de misselijkheid veroorzaakt door de vergrote baarmoeder, die tegen de maag aan drukt en zorgt voor brandend maagzuur en misselijkheid. Is de baby ingedaald, dan neemt de misselijkheid weer af.

Als je de hele zwangerschap last hebt van misselijkheid, betekent dit overigens niet dat je meer van het zwangerschapshormoon in je bloed hebt. Mogelijk ben je gevoeliger voor de hormonale veranderingen van de zwangerschap of voor het hormoon en blijf je hierdoor misselijk. Heb je helemaal geen last van misselijkheid tijdens de zwangerschap, dan betekent dit tevens niet dat je geen zwangerschapshormoon in je bloed hebt.

Ochtendmisselijkheid voorkomen: Tips

Er zijn diverse tips die je kunt raadplegen om te voorkomen dat je misselijk wordt in de ochtend. De belangrijkste tips die je kunt gebruiken om ochtendmisselijkheid te voorkomen, zijn de volgende:

  • Eet geen zware maaltijden. Eet je grote hoeveelheden per keer, dan word je gemakkelijker misselijk. Eet liever kleinere maaltijden, die je over de dag verspreidt.
  • Heb je in de nacht last van misselijkheid? Eet dan een lichte maaltijd voor je gaat slapen en je wordt minder vaak wakker door misselijkheid.
  • Eet zo min mogelijk kruiden door gekruide maaltijden te mijden.
  • Vermijd vette maaltijden.
  • Voorkom dat je een lege maag krijgt, want hier wordt de misselijkheid juist erger door.
  • Eet altijd lichte maaltijden en zeker in de ochtend.
  • Eet liever iets hartigs dan iets zoets. Hartige voedingsmiddelen zijn milder voor je spijsvertering dan zoete voedingsmiddelen en dus beter voor je als je last hebt van ochtendmisselijkheid.
  • Vermijd koffie.
  • Combineer fruit en melkproducten niet met elkaar, bijvoorbeeld door yoghurt te nemen met vruchten.
  • Neem altijd iets te eten mee als je van huis gaat, zodat je iets kunt eten als je een misselijk gevoel op voelt komen. Door iets te eten, gaat het gevoel vaak weg.
  • Ga niet te ver met de tandenborstel naar achter in de mond en gorgel niet. Hierdoor kan de huig gestimuleerd worden en kun je misselijkheid opwekken.

Je kunt ochtendmisselijkheid nooit helemaal voorkomen, maar je kunt de misselijkheid wel verminderen door bovenstaande tips te raadplegen.

Ochtendmisselijkheid verhelpen: Tips

Er zijn niet alleen enkele zaken die je kunt doen om ochtendmisselijkheid te voorkomen, maar er zijn ook tips die je kunt raadplegen om de misselijkheid te verminderen. De belangrijkste tips die je kunt gebruiken om bestaande misselijkheid te verminderen, zijn de volgende.

  1. Tip 1: kom voorzichtig overeind uit bed als je in de ochtend misselijk bent. Spring dus niet meteen uit bed, want dit kan ervoor zorgen dat je nog misselijker wordt. Heb je geen tijd om rustig aan te doen in de ochtend, dan wordt aangeraden om je wekker iets eerder te zetten en jezelf de tijd te geven om het rustig aan te doen.
  2. Tip 2: drink bouillon, want deze drank kan opkomende misselijkheid soms wegnemen. Het helpt helaas niet altijd, maar het is zeker het proberen waard.
  3. Tip 3: probeer rustig adem te blijven halen. Stress kan ervoor zorgen dat je nog misselijker wordt en als je snel gaat ademhalen omdat je je niet lekker voelt, kan dit de klachten juist verergeren.