De rijkste bronnen van mineralen

rijkste-bronnen-van-mineralen.jpg

Om ons lichaam gezond te houden, hebben we mineralen nodig. Deze mineralen kunnen we niet zelf aanmaken, dus we moeten ze uit onze voeding halen. Benieuwd welke voeding je hierbij helpt? Je leest het hier.

Wat heeft ons lichaam nodig?

Er zijn veel verschillende mineralen. Van een deel van deze mineralen is bewezen dat ze essentieel zijn. Dat wil zeggen dat ze onmisbaar zijn voor het goed functioneren van ons lichaam. Deze essentiële mineralen zijn:

  • Calcium
  • Kalium
  • Natrium
  • Magnesium
  • Fosfor
  • Chloride

Daarnaast hebben we ook diverse spoorelementen nodig. Het verschil tussen spoorelementen en mineralen, is dat we van spoorelementen een stuk minder nodig hebben dan van mineralen. Essentiële spoorelementen zijn:

  • IJzer
  • Jodium
  • Koper
  • Zink
  • Chroom
  • Mangaan
  • Seleen
  • Molybdeen

Mineralen uit fleur de sel

Zeezout is een goede bron van mineralen. Vooral fleur de sel is zeer rijk aan mineralen en spoorelementen. Dit zout bevat hoge concentraties calciumsulfaat en magnesium. Dat is niet alleen goed voor de gezondheid, het zorgt ook voor een rijke smaak. Fleur de sel wordt dan ook gezien als het beste culinaire zout.

Een ander voordeel van dit zout is dat het minder natrium bevat dan regulier zout. Natrium kan namelijk een bloeddrukverhogende werking hebben. Fleur de sel is wel aardig aan de prijs. Dit komt doordat het oogsten een precisieklus is waarbij zeer specifieke weersomstandigheden nodig zijn.

Algen als bron van mineralen

Ook algen zijn een rijke bron van mineralen. Ze bevatten de mineralen calcium, fosfor, kalium en magnesium. Ook bevatten algen de spoorelementen mangaan, ijzer, chroom en jodium. Daarnaast leveren zeealgen je ook meteen andere belangrijke voedingsstoffen zoals vezels, vitamine A, B1, B2 en C.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om verse algen te eten, maar een makkelijkere optie is om algensupplementen te nemen.

Andere rijke bronnen van mineralen

Natuurlijk zijn er nog meer bronnen om je lichaam van mineralen te voorzien. Voorbeelden hiervan zijn noten, zaden, melkproducten, volkoren brood, volkoren pasta, peulvruchten, vlees, kip, vis en eieren. Ook groenten zoals spinazie, sperziebonen, broccoli en aardappelen bevatten mineralen. Daarnaast helpt ook fruit bij het binnenkrijgen van mineralen. Bijvoorbeeld bananen, frambozen en gedroogd fruit.