Studies wijzen op risico’s van ons zittend bestaan

studies-wijzen-op-risicos-van-ons-zittend-bestaan.jpg

Voer jij ook een zittende job uit, ga je daarna in de auto naar huis en plof je thuis meteen in de zetel? Dat betekent dat je zo goed als de hele dag neerzit. De gemiddelde Vlaming zit wel 50 tot 85% van de dag stil. Dit komt neer op gemiddeld 9 uur per dag.

Er wordt zelfs gesproken van een ‘zitcultuur’ in Nederland en België. Verschillende studies hebben dit zogenaamde ‘sedentair gedrag’ bestudeerd en de resultaten zijn meer dan opmerkelijk (en behoorlijk confronterend). [1]

Sedentair gedrag

Het fenomeen ‘sedentair gedrag’ wordt omschreven als stilzitten, zonder een actieve bezigheid, waardoor je heel weinig energie verbrandt. Mensen die de hele dag een kantoorjob uitoefenen geen enkel moment nemen om water te halen, of die zich zelfs schuldig maken aan ‘desktop dining’, zullen de gezondheidsrisico’s vroeg of laat beginnen te voelen.

Gevolgen en risico’s te veel zitten

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit gedrag een grote invloed heeft op de gezondheid. Zo heb je meer kans op hartziekten, darmkanker, diabetes, depressie en vroegtijdig overlijden. Dit zou zo zijn door de invloed op de stofwisseling. Als je het grootste deel van je dag neerzit, zouden er minder minderalen in de botten te vinden zijn en je hart takelt langzaamaan af.

Rechtstaan vraagt meer energie, dus je lichaam blijft bezig en de kans op obesitas neemt af. Je gebruikt je spieren (grote beenspieren) voortdurend om jezelf in balans te houden of om rond te wandelen.

Als je buiten het werk veel beweegt en sport, ben je nog steeds niet vrijgesteld van alle kwalen die zittend werk met zich meebrengt. Wie elke dag een uur sport, maar 8 uur aan een stuk neerzit, zal meer risico’s tegenkomen dan iemand die niet sport, maar om het half uur de beentjes strekt op het werk. Het tekort aan beweging blijft in de werksfeer en wordt al beschreven als een potentieel arbeidsrisico. Werknemers die vaak en lange periodes stilzitten, hebben meer kans om uit te vallen op het werk of zijn minder productief.

Zitduur verminderen

Bedrijven moeten proactief optreden tegen deze zitcultuur. Vaker rondlopen moet worden aangemoedigd en de werkgever kan statafels voorzien of vergaderingen al rechtstaand uitvoeren om de sleur van de werkdag wat te doorbreken. Aan de andere kant moet de werknemer zelf ook initiatief nemen en zijn gedrag willen aanpassen. Daarom moet op het werk ook gewezen worden op de nadelen van dit sedentair gedrag.

Zit jij ook veel neer op het werk of ben je als werkgever benieuwd naar het sedentair gedrag van je werknemers? Doe de test van Partena en kom te weten of jij moet ingrijpen op het werk.

Zit jij teveel stil? Doe de test!

[1] Bron : https://www.tno.nl/media/1992/lang_zitten_tno_gl_l_13_07_1573n.pdf