Tips voor een sterker immuunsysteem

tips-voor-sterker-immuunsysteem.jpg

Een sterker immuunsysteem zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt. En als je toch ziek wordt, dan helpt het je makkelijker te herstellen. Daarom worden mensen met een immuunsysteem dat in goede staat is minder snel verkouden. Dit is echter wel afhankelijk van allerlei verschillende factoren. Bijvoorbeeld door virussen, bacteriën, stress, gifstoffen, luchtvervuiling, suikers en negatieve gedachten. Als je een goed immuunsysteem hebt, beschermt het je tegen allerlei indringers waardoor je zonder moeite de winter kunt doorkomen. Er zijn heel wat dingen die je kunt doen om je immuunsysteem optimaal te beschermen:

1.Slaap voldoende

Een gezonde nachtrust is van essentieel belang voor je immuunsysteem. Tijdens het slapen herstelt je lichaam en worden er antilichamen aangemaakt, die indringers bestrijden. Een slaaptekort maakt je niet alleen moe, je krijgt er ook een verminderde weerstand van. Hoeveel slaap iemand nodig heeft, verschilt van persoon tot persoon, maar gemiddeld heeft een volwassene zo’n 7 à 8 uur slaap nodig per nacht. Ook regelmaat in je slaappatroon is belangrijk.

2. Vermijd stress

Stress kan je immuunsysteem negatief beïnvloeden.  Je kan er somber en depressief van worden, maar het kan ook leiden tot lichamelijke klachten zoals bv. vermoeidheid, spierpijn, hoofdpijn en buikklachten.

3. Suikers vermijden

Een andere manier om een sterker immuunsysteem op te bouwen is door beter op je suikerinname te gaan letten. Als je kiest voor een suikerrijke voeding, verhoog je de kans op een verkoudheid aanzienlijk. Suikers zijn een van de ergste boosdoeners op het gebied van immuun infectie.

4. Gezonde voeding

Je immuunsysteem heeft gezonde voedingsstoffen nodig om sterk te blijven. Zorg daarom voor een gezonde en evenwichtige voeding. Eet voornamelijk groenten, fruit, volkorenproducten, noten, zaden, vis en mager vlees. Drink daarnaast ook veel water, minstens 1,5 liter per dag. Zo kunnen afvalstoffen sneller afgevoerd worden.

5. Beweging

Zorg voor minstens 30 minuten beweging per dag. Beweging stimuleert je bloedsomloop waardoor afvalstoffen alsook sneller afgevoerd kunnen worden. Overdrijf hier ook niet mee, té intensief sporten kan het afweersysteem dan weer verzwakken. Hou het ook rustig als je je koortsig of grieperig voelt.

6. Voedingssupplementen

Lysine is een belangrijk aminozuur: ons lichaam heeft het nodig, maar kan het niet zelf aanmaken. We moeten het dus door middel van onze voeding of supplementen binnen krijgen.

Lysine heeft een aantal functies in ons lichaam. Zo helpt het onder andere calcium vanuit het maag-darmkanaal goed op te nemen, bevordert het de botaanmaak en helpt het bij de vorming van collageen. Maar misschien wel de meest belangrijke functie is de werking tegen virale infecties. En dan met name herpesinfecties zoals bijvoorbeeld de koortslip.

Als je vaak last hebt van terugkerende koortsblaasjes of een verzwakt immuunsysteem hebt, kan je kiezen voor een L-lysine supplement. Dit supplement verbetert je immuunsysteem en vermindert stress, wat uiteindelijk kan leiden tot minder koortsblaasjes. Aften zijn niet hetzelfde als koortsblaasjes. Aften worden niet door het herpes simplex virus veroorzaakt.