Verbeter je spijsvertering met deze handige tips

verbeter-je-spijsvertering-met-deze-handige-tips.jpg

De spijsvertering is een van de belangrijkste systemen binnen het menselijk lichaam. Het is een ingewikkeld proces dat ook letterlijk ‘het verteren van spijzen’ betekent. Dat wil zeggen dat je spijsverteringsstel het voedsel afbreekt tot voedingsstoffen die het lichaam kan opnemen en gebruiken. Enerzijds heb je de voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft voor energie. Anderzijds heb je de overbodige bestanddelen die onschadelijk gemaakt moeten worden. Dat gebeurt in een groot stelsel van buizen, kanalen en lichaamsholten. De maag speelt hierbij een belangrijke rol.

Heb jij wel eens last van brandend maagzuur, winden, darmkrampen of boeren? De kans is groot dat je spijsvertering dan niet helemaal optimaal werkt. Je kunt nog zo gezond eten maar als je spijsvertering niet goed werkt dan worden al die gezonde voedingsstoffen niet (volledig) opgenomen.

Onze spijsvertering: een proces van 7 meter lang!

Vanuit het spijsverteringskanaal in ons lichaam wordt ervoor gezorgd dat de waardevolle stoffen uit voedingsmiddelen zo goed mogelijk benut worden. Het gehele proces loopt via je mond, via de slokdarm, maag, twaalfvingerige darm, dunne darm en dikke darm naar de anus. Dit gehele proces neemt zo’n 7 meter aan kanalen in beslag! In totaal duurt het proces circa 18 tot 20 uur. Het is sterk afhankelijk van je spijsvertering hoelang het gehele proces in beslag zal neemt. Een goede spijsvertering zorgt logischerwijs voor een sneller verlopend proces.

Om je spijsvertering zo goed te laten verlopen is je voeding erg belangrijk. Bepaalde voedingsmiddelen bevorderen je spijsvertering, terwijl andere deze juist belemmeren. Als je ongezond en vettig eet, zal je dit ook snel merken in je stoelgang. Daarnaast is het ook belangrijk om goed te kauwen. Zo wordt het voedsel met voldoende speeksel gemengd en is het voor je maag makkelijker om het voedsel te verteren.

6 tips voor een betere spijsvertering

Goed op je voedsel kauwen is niet de enige manier om een goede spijsvertering te bevorderen. Er zijn nog enkele andere tips die je hierbij kunnen helpen:

  1. Dagelijkse lichaamsbeweging. Lichaamsbeweging stimuleert de beweging van je darmen. Regelmatig bewegen en sporten is daarom noodzakelijk voor een goede darmwerking.
  2. Gezonde voeding. Kies voor vezelrijke voeding: groenten, fruit en volkorenproducten. Vooral groenten zoals artisjok, andijvie, rucola en witloof hebben een positieve invloed op je spijsvertering. Drink daarnaast ook voldoende water: zo’n 1,5 à 2 liter per dag. Laat ook frisdrank en andere koolzuurhoudende dranken links liggen.
  3. Neem je tijd. Rustig en langzaam eten is de boodschap! Ook een vast eetpatroon doet wonderen. Eet altijd op vaste tijdstippen. En start je dag met een gezond én evenwichtig ontbijt. Zo komt je spijsvertering als van ’s morgens vroeg op gang!
  4. Kruiden.  Je kan ook je spijsvertering op een natuurlijke manier op gang brengen door kruiden te gebruiken. Er zijn een heleboel kruiden die je spijsvertering bevorderen: kurkuma, pepermunt, venkelzaad en citroenmelisse.
  5. Slaap niet meteen na je eten. Als je net gegeten hebt en gaat slapen, dan kan je spijsvertering niet optimaal z’n werk doen. Hierdoor wordt het voedsel onvoldoende verteerd. Het beste is om 2 uur voor het slapen gaan, niets meer te eten.
  6. Vermijd roken. Je kan door roken last krijgen van maagslijmvliesontsteking, brandend maagzuur en oprispingen.

Meer info? Klik hier.