Vergroot je wilskracht met deze 7 technieken

vergroot-je-wilskracht-met-deze-7-technieken.jpg

Wil je graag wat minder eten? Of wil je stoppen met roken? Een gewoonte veranderen is niet gemakkelijk. Het goede nieuws is dat je je wilskracht kan versterken. Hier zijn 7 wetenschappelijk bewezen manieren om je wilskracht te verhogen.

1.Lach

Doe dingen die je vrolijk maken. Je gemoed heeft een grote invloed op je wilskracht. Mensen die goed uitgerust en vrolijk zijn kunnen veel beter weerstaan aan verleidingen dan mensen die uitgeblust en vermoeid zijn. Dans, lach of kijk naar grappige filmpjes, je zal meer wilskracht krijgen!

2.Maak een vuist

Maak een vuist of knijp je ogen dicht. Elke soort activiteit waarbij je zelfcontrole moet uitoefenen helpt je om meer wilskracht op te bouwen. Je krijgt zelfdiscipline en dat straalt uit naar de rest van je leven. Zoek uit wat werkt om meer zelfdiscipline te krijgen.

3.Mediteer

Mediteren is goed voor verschillende dingen. Het vermindert stress, je kan helder nadenken en je voelt je gelukkiger. Wetenschappers hebben ontdekt dat mediteren ook je wilskracht kan verhogen. Spendeer elke dag 10 minuten in een kalme ruimte en concentreer je op je ademhaling, je zal het verschil vlug voelen.

4.Post-its

We weten wel dat we niet mogen toegeven aan verleidingen en toch doen we het. Onze emotionele noden maken het ons niet makkelijk. Help jezelf eraan te herinneren wat je wil doen. Hang post-its aan de koelkast waarop staat “alleen één donut” of zet je alarm om je eraan te herinneren dat je pauze voorbij is.

5.Eet

Wist je dat je wilskracht gevoed wordt door eten? Geen wonder dus dat het moeilijk is om een dieet vol te houden! Als we weinig suikers in ons bloed hebben vermindert je wilskracht. De beste oplossing is een proteïnerijke maaltijd die je bloedsuikerspiegel gedurende de hele dag stabiel houdt.

6.Vergeef jezelf

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gevoelens van spijt je wilskracht ondermijnen. Dat is de reden waarom mensen die een klein snoepje eten meer kans hebben om zich te laten gaan en de hele snoepkast leegeten. Probeer jezelf te vergeven als je niet kon weerstaan aan verleidingen. Zo krijg je genoeg wilskracht om met volle moed verder te gaan.

7.Hou vol

Maak voor jezelf een lange termijn doel en verdeel dit in verschillende korte termijn doelen. Studies wijzen uit dat dit de beste manier is om je doel te behalen. Wat zijn de specifieke stappen die jij zal ondernemen?