Waarom bevroren groenten net zo gezond zijn als verse groenten

waarom-bevroren-groenten-net-zo-gezond-zijn-verse-groenten.jpg

Bij het kopen van groenten om een gezonde maaltijd te bereiden, kun je zelf kiezen wat voor groenten je wil kopen. Hierbij kun je kiezen uit verse groenten die je zelf nog moet snijden, voorgesneden groenten en groente uit de diepvries. Veel mensen denken dat groenten uit de diepvries ongezonder zijn dan verse groenten uit het schap, maar dit is zeker niet het geval. Waarom dit niet het geval is en waar je op moet letten bij het kopen van diepvriesgroenten, lees je in dit artikel.

Er is niets mis met bevroren groenten

Diepvriesgroenten worden op dezelfde manier geoogst als verse groenten. Het enige verschil tussen beide soorten groenten, is dat diepvriesgroenten meteen worden ingevroren na de oogst. Dit betekent dat er geen mineralen of vitaminen verloren gaan, maar alle voedingsstoffen zitten nog gewoon in de groenten.

Het kan zelfs zo zijn dat groenten uit de diepvries meer vitaminen en mineralen bevatten dan verse groenten, omdat verse groenten soms een paar dagen bij de groothandel of in de winkel liggen. Omdat de groenten even blijven liggen, kan een deel van de gezonde voedingsstoffen vervliegen en dit maakt de groenten soms net dat tikkeltje minder gezond. Bij diepvriesgroenten is dit niet het geval, want bij deze groenten blijven de vitaminen en mineralen bewaard door de lage temperatuur in de vriezer.

Bevroren groenten kopen: hier moet je op letten

Het enige minpuntje van sommige bevroren groenten, is dat hier soms bepaalde stoffen aan worden toegevoegd. Dit gebeurt voornamelijk bij groentepakketten met gemengde groenten uit de diepvries, zoals een roerbakmix. Je hebt de toegevoegde stoffen niet alleen niet nodig, maar deze zijn ook niet zo gezond. Voor je diepvriesgroenten koopt, raden wij je dan ook aan om de verpakking even te controleren. Staan er stoffen bij de ingrediënten die je niet kent of die niet in groenten horen, dan kun je dit pak groenten beter laten liggen. Zoals al eerder vermeld: het gaat om slechts een klein deel van de bevroren groenten. Let je op wat je koopt, dan eet je net zo gezond of zelfs gezonder dan mensen die verse groenten kopen.