Waarom extra vierge olijfolie het beste is voor je gezondheid?

waarom-extra-vierge-olijfolie-beste-voor-je-gezondheid.jpg

We hebben lange tijd geleerd dat vetten en oliën slecht voor ons zijn. Dit is echter lang niet altijd het geval. Er zijn namelijk ook oliën die zeer gezond zijn. Olijfolie is hier een goed voorbeeld van. Benieuwd waarom? Lees snel verder.

1.Krachtige antioxidant

Olijfolie is zeer rijk aan antioxidanten. Het bevat een grote hoeveelheid hydroxytyrosol. Dit is een van de krachtigste antioxidanten die in de natuur te vinden zijn. Het is oplosbaar in water en olie waardoor het een zeer goede biologische beschikbaarheid heeft. Deze antioxidant neutraliseert vrije radicalen in je lichaam. Hierdoor wordt je lichaam beschermd tegen tal van ziektes.

2. Verbetering van je cholesterolwaarden

Omdat het vrije radicalen neutraliseert, draag hydroxytyrosol bij tot het verlagen van het cardiovasculair risico en speel het een preventieve rol:

  • Door het lipidenprofiel te verbeteren.
  • Dor het oxidatierisico van LDL te verminderen.
  • Door een verlaging van de arteriële bloeddruk.

Hydroxytyrosol is dus een ideaal bestanddeel om patiënten met een verhoogde cholesterol op een natuurlijke wijze te behandelen. Het kan gecombineerd worden met rode rijst gist om een synergie te bekomen op het metabolisme van cholesterol.

Hydroxytyrosol zorgt dus voor een hoger HDL cholesterol. Daarnaast verkleint het ook de kans dat je LDL cholesterol oxideert. Dit komt je gezondheid ten goede omdat het oxideren van je LDL cholesterol leidt tot plaquevorming aan je slagaderwand. Deze plaquevorming kan vervolgens weer leiden tot beschadigingen en verstoppingen.

3. Mediterraan dieet

Er zijn tal van studies die bewijzen dat een Mediterraan dieet gezondheidsvoordelen oplevert. Uit een Amerikaans onderzoek onder 160.000 vrouwen en 200.000 mannen bleek zelfs dat het de kans op vroegtijdig overlijden verkleint. Een belangrijk onderdeel van dit dieet is, je raadt het vast al: olijfolie.

4. Minder kans op een beroerte

Uit meerdere grote onderzoeken blijkt dat olijfolie helpt bij het verkleinen van de kans op een beroerte. Uit een onderzoek onder meer dan 841.000 personen bleek bijvoorbeeld dat olijfolie de enige bron van enkelvoudig onverzadigde vetten is die gelinkt kan worden aan een verlaagde kans op beroertes en hartziektes.

5. Antibacteriële werking

Olijfolie helpt om je te beschermen tegen schadelijke bacteriën. Deze krachtige olie is effectief tegen minstens acht verschillende bacteriestammen. Het bevat onder andere een stof die helpt bij het bestrijden van een schadelijke maagbacterie. Deze maagbacterie kan maagzweren en maagkanker veroorzaken. Wil jij ook van deze antibacteriële werking profiteren? Dagelijks 30 gram extra vierge olijfolie nemen, is al genoeg om dit effect te bereiken.

6. Kies voor extra vierge olijfolie

Niet alle olijfolies zijn hetzelfde. Kies daarom voor pure extra vierge olijfolie. Dit is olijfolie van de eerste persing. Deze olijfolievariant is het gezondst omdat het de meeste werkzame stoffen bevat. Dit komt doordat er bij het winnen van extra vierge olijfolie geen verhitting plaatsvindt. Verhitting zorgt er voor dat werkzame stoffen gedeeltelijk worden afgebroken.