Waarom te lang stilzitten ongezond is?

waarom-te-lang-stilzitten-ongezond.jpg

Een zittende job betekent vaak een volle dag op je bureaustoel gekluisterd, starend naar een computerscherm. Als we thuis komen, ploffen we soms meteen in de zetel om de hele avond tv te kijken. Maar als je die uren optelt, kom je al gauw aan 9 uur per dag al zittend doorbrengen. Bij sommige mensen kan dit oplopen tot 85% van de dag. Lang en veel neerzitten brengt helaas een hele hoop gezondheidsnadelen met zich mee. Omdat je niet actief bezig bent en weinig energie verbruikt, zal je fitheid hieronder lijden.

Lichamelijke nadelen

Je stofwisseling werkt trager, je hebt een lagere hartslag en je verbrandt minder calorieën dan als je zou rechtstaand werken. Als gevolg heb je meer kans op een slechte bloedcirculatie en een groter risico op hart- en vaatziekten. Je metabolisme komt minder snel op gang, waardoor langdurig zitten vaak gelinkt wordt aan overgewicht. Als je zit, zullen de vetten opgestapeld worden in je lichaam. Bij het rechtstaan worden de vetten niet opgeslagen, maar zullen ze worden verbrand door de energie die je verbruikt.

Doordat je lange periodes neerzit, is je lichaam veel trager in het reageren op bepaalde stoffen. Zo zal je bloedsuikerspiegel hoger zijn omdat je lichaam meer insuline aanmaakt. Dit kan leiden tot een hogere kans op diabetes type 2. Neerzitten betekent ook minder aanmaak van zuurstof en glucose, waardoor je een ongezonde bloedstroming krijgt. Dit heeft dan weer een invloed op je hersenen. Door het zuurstoftekort zal je meer stress ervaren en kan je een angstig gevoel krijgen.  Voortdurend aan een tafel zitten, zal ervoor zorgen dat er minder bloeddoorstroming is in je benen. Dit kan leiden tot spataders. Wissel dus genoeg af, maar sta ook niet de hele dag recht. De hele dag rechtstaan is namelijk ook constant dezelfde positie aanhouden, dus zorgt ook voor druk op je benen en rug.

Wie de hele dag neerzit en computerwerk verricht, zal door de weinige beweging veel slechter slapen dan collega’s die wel af en toe rondlopen. Ook de invloed van het scherm is niet te onderschatten. Blauwe schermen zorgen er namelijk voor dat je lichaam denkt dat het nog volop dag is, waardoor er geen melatonine (of het slaaphormoon) wordt aangemaakt. Normaal begint de aanmaak van deze stof al na de middag, maar het licht van schermen houdt dit tegen, waardoor je slaappatroon in de war wordt gebracht. Je zal pas later in slaap vallen of minder vast slapen omdat je lichaam moeite heeft met het onderscheiden van ‘echt’ daglicht en kunstlicht afkomstig van schermen.

Tips om meer te bewegen

Om de 20-30 minuten even recht staan of elk uur 10 minuten bewegen zou je al een heel stuk vooruit helpen. Even opstaan als je al een tijdje in dezelfde positie zit, is zelfs beter voor je gezondheid dan een uur sporten. De letterlijke beweging van het opstaan zelf, zorgt voor extra bloedcirculatie en je zal een concentratieboost krijgen. Een zittende job hoeft niet te beteken dat je stilzit als een standbeeld. Ook bewegen op je stoel helpt je actief te houden. Verhouden op je stoel, je houding veranderen, of ja, zelf wiebelen met je bureaustoel is toegestaan (in naam van de wetenschap).

Doe aan yoga. Deze sport zorgt ervoor dat je op je ademhaling leert letten, wat je kan toepassen tijdens de werkuren en je leert een actieve zithouding aannemen. Of wat dacht je van stoelyoga, tijdens de uren? Een variant van yoga die je spieren helpt ontspannen en die je dus actief helpt te houden overdag. Als laatste tip, drink je best genoeg water. Niet alleen omdat water gezond is en je alert houdt. Maar nog een voordeel zijn de plaspauzes die je wel moét inlassen als je veel drinkt. Win-win dus.