Waarom we té vaak kiezen voor zoet?

waarom-we-te-vaak-kiezen-voor-zoet.jpg

Minder eten kan erg moeilijk zijn. Vooral als het om zoetigheid gaat, lijkt onze eetlust vaak de overhand te nemen. Hoe komt dit? En misschien nog wel belangrijker: hoe los je dit op?

Waarom we voor zoet kiezen

Waarom kiezen we zo vaak voor zoet? Gewoon omdat het lekker is, denk je misschien. Maar volgens sommige voedingsexperts is er een achterliggende reden. Ons lichaam is er namelijk op ingesteld om energie binnen te krijgen en op te slaan voor tijden van schaarste. In zoetigheid zit vaak enorm veel energie, waardoor je daar snel trek in krijgt. Een overlevingsmechanisme dus, maar er zijn meer theorieën.

Suiker is verslavend

Er zijn ook voedingsexperts die onze trek in zoetigheid wijten aan de verslavende werking van suiker. Suiker stimuleert je hongergevoel omdat het meteen na inname het suikergehalte in je bloed (bloedsuikerspiegel) verhoogt. Wanneer het lichaam te veel suiker binnenkrijgt, reageert het bruusk door een grote hoeveelheid insuline vrij te geven. Zo moet je lichaam inspanningen doen om de bloedsuikerspiegel weer naar beneden te halen. Het gevolg is een te lage bloedsuikerspiegel, die een hongersignaal geeft aan het lichaam.

Kortom, een te hoge suikerconsumptie geef het startschot voor een vicieuze cirkel van onweerstaanbare trek, eetbuien en vermoeidheid. 

Hoeveel suiker mag je eigenlijk eten?

De Wereld Gezondheidsorganisatie raadt aan om de dagelijkse hoeveelheid suikerinname te beperken tot minder dan 10% van de totale dagelijkse energiebehoefte. We hoeven dus niet meteen suikervrij te eten, maar wel suikerarm voedsel. Het komt er op aan om weloverwogen keuzes te maken. Vlamingen eten momenteel té veel suiker. Een Belgische man eet zo’n 100 gram of 17 klontjes suiker per dag. Dit zou beperkt moeten worden tot 63 gram. Een vrouw eet 84 gram of 14 klontjes suiker, terwijl dit eigenlijk maar 51 gram zou mogen zijn.

Herken je honger

Heb je nu écht honger of gewoon zin in snacks? Leer de signalen van je lichaam kennen. Je lichaam beschikt over een systeem om signalen te geven over welke voeding je nodig hebt op welk moment. De kunst is om deze signalen te herkennen, maar ook te respecteren.

Hoe je zin naar zoet onderdrukken?

Geef de voorkeur aan vers, vast of dik voedsel, dat rijk is aan eiwitten, complexe koolhydraten en vezels. Deze voedingsstoffen geven je een verzadigd gevoel en geven je een langer verzadigd gevoel. Kies voor deze voedingsstoffen als je evenwichtig wilt eten. Het is ook aangeraden om tussendoor veel water te drinken.

Al snel te veel suiker

Als je weet dat in een glas appelsap al 26 gram suiker zit, begrijp je dat je al snel te veel suiker binnenkrijgt. Bovendien bevatten niet alleen de bekende suikerrijke producten, zoals cola, snoep en gebak, veel suiker. Ook in voedingsmiddelen waarbij je het niet zou verwachten, zit vaak flink wat suiker. Bijvoorbeeld in:

  • “Gezonde” ontbijtgranen
  • “Gezonde” ontbijtrepen en koeken
  • Bewerkte vleeswaren
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Sauzen en sladressings

Gezonde alternatieven

Onze trek in zoetigheid is moeilijk te negeren. Gelukkig zijn er ook genoeg gezonde alternatieven voor als je zin hebt om te snoepen. Kenmerken van een gezonde snack:

  • Bevat nuttige voedingsstoffen en weinig calorieën
  • Is gevarieerd en lekker
  • Eet je in kleine hoeveelheden
  • Geeft je een voldaan gevoel
  • Bevordert je concentratie

Enkele voorbeelden van gezonde snacks: stuk fruit, natuur yoghurt, noten, gedroogde vruchten, rauwkost, kopje thee …

Doe de suikertest!

Een evenwichtig suikerverbruik is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, en voldoende te bewegen.