Wat is de beste tijd om te gaan sporten?

wat-beste-tijd-om-te-gaan-sporten.jpg

Sommige sporters zweren bij een vroege workout terwijl anderen liever ’s avonds gaan trainen. Wat is nu de beste tijd om te gaan sporten? Wij zetten de voordelen op een rijtje.

Vroege vogel workout

Ben jij altijd vroeg uit de veren? s ‘Ochtens sporten heeft heel wat voordelen, het is makkelijk om heel consistent elke morgen te sporten omdat je dan toch nog niets te doen hebt. Als je je workout in de namiddag plant kan er heel wat tussenkomen, dat probleem heb je ’s morgens niet. Je sportplannen zullen bovendien niet gedwarsboomd worden als je een vermoeiende dag hebt gehad. Meer zelfs, door ‘s morgens te sporten krijg je meer energie en concentratie om een moeilijke dag vol te houden.  

Een ochtend workout voor een goede nachtrust?

Als je te laat op de avond gaat sporten is je lichaamstemperatuur en je hartslag nog te hoog om te kunnen slapen. Het resultaat is een woelige en onrustige nacht. Door ‘s ochtends te gaan sporten zorg je er dus voor dat je ‘s avonds beter kan slapen. Ook zou je ‘s ochtends meer calorieën verbranden, heb jij ook plots zin om morgenvroeg te gaan sporten?

Sporten op een vast tijdstip

Zoals je kon lezen heeft sporten tijdens de ochtend een heleboel voordelen. Ben jij geen vroege vogel en sport je liever in de namiddag? Geen nood, volgens onderzoek sport je best op een vast tijdstip, zelfs als dat 5 uur in de namiddag is. Je lichaam geraakt gewoon aan dat vaste tijdstip waardoor we beter zullen presteren dan op een ander uur. Door op een vast tijdstip te sporten krijg je meer zuurstof binnen en heb je achteraf minder last van vermoeidheid.

In de namiddag heb je een warme lichaamstemperatuur en flexibele spieren

Tijdens de namiddag loopt onze lichaamstemperatuur op waardoor sportprestaties beter kunnen zijn. Je reactievermogen is sneller en je bloeddruk is lager naarmate de dag vordert. Hierdoor zal je beter kunnen presteren tijdens je workout en heb je minder kans op een blessure. Bovendien produceert je lichaam tijdens de namiddag meer testosteron waardoor je je workout beter kan volhouden.

Het verdict?

Een workout in de ochtend en in de namiddag hebben beide hun voor- en nadelen. Het belangrijkste is om een tijdstip te kiezen dat je consistent kan volhouden. Kies je voor een ochtend workout? Warm dan je spieren goed om een blessures te voorkomen. Kies je voor een namiddag workout? Probeer je sportsessie echt als een belangrijke afspraak te zien die je niet zomaar kan annuleren.