Wat te weinig slaap met je lichaam doet?

wat-te-weinig-slaap-met-je-lichaam-doet.jpg

Eén op de drie mensen heeft te maken met slaapproblemen. Dit betekent dat er veel mensen zijn die moeilijk in slaap komen, maar ook dat er velen zijn die in de nacht vaak wakker worden, nooit echt diep in slaap komen of juist heel vroeg in de ochtend wakker worden en de slaap niet meer kunnen vatten.

Slaapproblemen zijn niet alleen vervelend, maar kunnen ook echt gevaarlijk zijn. Wat te weinig slaap precies met je doet, lees je in dit artikel. Heb jij te maken met slaapproblemen? Dan lees je hier hoe dit komt, met welke gevaren je mogelijk te maken kunt krijgen en wat je kunt doen om jouw slaap te verbeteren.

Wat is melatonine en hoe werkt het?

Melatonine is de naam van een hormoon dat onder invloed van licht aangemaakt wordt in de zogeheten pijnappelklier. De pijnappelklier is een erwtvormige klier die midden in de hersenen zit en via de receptoren in het oog signalen opvangt van lichtinval. Gaat het schemeren en wordt het langzaam donker, dan gaat de productie van het hormoon standaard omhoog. Hierdoor word je slaperig en voel je dat het tijd is om naar bed te gaan. In feite is melatonine dan ook de beheerder van onze biologische klok, die ervoor zorgt dat we op de juiste momenten naar bed gaan.

Wat gebeurt er bij te weinig melatonine

Sommige mensen maken te weinig melatonine aan, bijvoorbeeld door te roken, het te laat in aanraking komen met blauw licht (gsm, tv…), ouderdom of het gebruik van bepaalde medicijnen. Maak je te weinig melatonine aan, dan krijg je te maken met vervelende slaapproblemen.

De gevolgen waar je mogelijk mee te maken krijgt door een tekort aan melatonine, zijn de volgende:

  • Je hebt een verminderde concentratie en je reactievermogen wordt minder.
  • Je voelt je mentaal moe, waardoor je sneller fouten gaat maken.
  • Je krijgt te maken met geheugenproblemen.
  • Je voelt je somber en prikkelbaar.
  • Je hebt een verzwakt immuunsysteem en wordt sneller ziek.
  • Je hebt meer behoefte aan junkfood.

Wat je kan doen bij de meest voorkomende slaapproblemen

Er zijn oplossingen tegen slaapproblemen. Zo kun je jouw voedingspatroon aanpassen en kun je meer bewegen om wat meer energie te verbruiken en in de avond gemakkelijker in slaap te vallen.
Andere tips zijn:

  • Zorg voor veel zonlicht overdag
  • Dim ’s avonds het licht
  • Sport later op de dag
  • Verduister je kamer goed
  • Geen alcohol
  • Ontstress

Bio-Melatonine Complex

Bio-Melatonine Complex is een voedingssupplement dat de actieve stof melatonine bevat.. Bio-Melatonine Complex brengt eveneens niacine aan zodat het lichaam in optimale staat is om melatonine aan te maken. Leg een kleine sublinguale smelttablet onder de tong bij het slapengaan en laat volledig wegsmelten.
Beschikbaar in doosjes van 60 tabletten voor €9,95.

Een voedingssupplement is geen vervanging voor een gevarieerde voeding. Voor het behoud van een goede gezondheid is een gezonde levensstijl en een gevarieerde, evenwichtige voeding van belang.