Wat zijn gezonde vetten?

wat-zijn-gezonde-vetten.jpg

Je voeding is het belangrijkste deel van je gezonde levensstijl – naast genoeg bewegen. Maar wat mag je dan eten en wat niet? Te veel is nooit goed, maar te veel suiker en te veel vetten zijn meestal boosdoeners. Maar…  er is een maar! Niet alle vetten zijn slechte vetten. Houd dit toch zeker in het achterhoofd voor je alles van je menu schrapt.

Goede en slechte vetten

Als je kijkt naar de labels op etenswaren kan je een onderscheid maken tussen onverzadigde en verzadigde vetten. Slechte of verzadigde vetten zijn nefast voor je cholesterolgehalte. Deze zijn te vinden in vettige boter, kaas en vet vlees.

Onverzadigde vetten zijn de goede soort vetten. De juiste vetten leveren je energie, zijn lekker smaakvol en kunnen zelfs de gezondheid van je hart erop vooruit helpen. Ze helpen je cholesterolwaarden in toom te houden en stimuleren de bloedstroom in je aderen.

Onverzadigde vetten

Onder de categorie van goede vetten bestaat nog eens een onderverdeling, namelijk de poly- en de mono-onverzadigde vetten.

Poly-onverzadigde vetten bevatten omega 3- en omega 6-vetzuren, ook wel de gezondmakers van je hart genoemd. Ze zijn te vinden in vette vis, lijnzaadolie, zonnebloemolie, noten,margarine… Alhoewel preciese gegevens ontbreken, meent de Hoge Gezondheidsraad dat de consumptie van omega-3-vetzuren in ons land momenteel te laag ligt*. Het wordt daarom aangeraden om zo’n 1 à 2 maal per week vette vis te eten zoals tonijn, makreel of haring. Dit heeft een belangrijke impact op het voorkomen van hart- en vaatziekten.

De tweede categorie, mono-onverzadigde vetten zijn aanwezig in olijven en olijfolie, avocado, pinda’s en de meeste noten. In deze voedingswaren is omega 9 aanwezig**, ook een belangrijk bestandsdeel dat de cholesterol helpt te bevechten.

Transvetzuren

Let op, binnen de onverzadigde vetzuren vind je ook nog een categorie slechte vetten die de kans op hart- en vaatziekten verhoogt. Deze vetten vormen zich bijvoorbeeld in de keuken als bepaalde oliën oververhit raken of als je je frituurolie niet regelmatig ververst. Op labels van producten in de winkel let je het best op ‘plantaardig vet, gedeeltelijk gehard’ of ‘gehydrogeneerd vet’, dit vormt meestal een kans op transvetten. Let ook op met gefrituurde snacks en eet fastfood me mate.

Gezonde levensstijl MET goede vetten

Om een gezonde levensstijl en een gezond hart te onderhouden schrap je best de slechte vetten en vervang je deze door producten rijk aan onverzadigde vetten. Kies bijvoorbeeld voor  Becel margarine en niet voor volle boter op een volkoren boterham als ontbijt. Kook met olijf- of zonnebloemolie of margarine en ban de vettige boter uit je pan.

Gezonde tussendoortjes met weinig slechte vetten zijn noten, magere zuivel of fruit. Als je gaat winkelen, let dan vooral op de labels en vermijd producten met te veel verzadigde vetten.

*Hoge Gezondheidsraad, 2016, https://www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshealth_theme_file/hgr_9285_avis_voedingsaanbev.pdf
** Hoge Gezondheidsraad, 2016, https://www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshealth_theme_file/hgr_9285_avis_voedingsaanbev.pdf