Wat zijn omega-3 vetzuren

wat-zijn-omega-3-vetzuren.jpg

Een belangrijk onderdeel van je voeding wordt gevormd door vetten. Vetten zijn dus niet altijd slecht. Je lichaam heeft zelfs vetten nodig om energie van te krijgen en daarnaast bevatten ze een aantal belangrijke vitamines. Bovendien zorgen vetten voor vetzuren zoals bijvoorbeeld linolzuur en alfa-linolzuur die belangrijk zijn voor de hart- en bloedvaten. Vetzuren hebben dus een aanzienlijke invloed op je gezondheid.

‘Ongezonde’ vs ‘gezonde’ vetzuren

We onderscheiden verzadigde en onverzadigde vetten. Kort gezegd, worden verzadigde vetzuren als ‘ongezond’ gezien en onverzadigde vetzuren als ‘gezond’.

1. Verzadigde vetzuren

Verzadigde vetzuren of transvetten worden slecht of helemaal niet afgebroken door het menselijk lichaam. Ze verhogen de ‘slechte’ cholesterol in het bloed waardoor de kans op hart- en vaatziekten worden vergroot. Verzadigde vetten vind je in:

  • Boter
  • Kaas
  • Room
  • Vet vlees

Transvetten vind je in:

  • Snacks
  • Fastfood
  • Gebak

2. Onverzadigde vetzuren

Onverzadigde vetzuren, ook wel essentiële vetzuren genoemd, worden niet door het lichaam zelf aangemaakt en daarom zal je ze via je voeding binnen moeten krijgen. In olijfolie, noten, zaden en vette vis komen veel onverzadigde vetzuren voor. Uit onderzoek blijkt dat juist de onverzadigde vetzuren de meeste invloed hebben op je gezondheid en je ze nodig hebt om de ‘goede’ cholesterol in je bloed te verhogen.

Onverzadigde vetten spelen een belangrijke rol in onze voeding en dragen dus bij tot de instandhouding van een gezond cholesterolgehalte in het bloed. Goede vetten komen in 2 vormen voor: poly-onverzadigde en mono-onverzadigde vetten.

Poly-onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Vette vis (zalm, haring en makreel)
  • Plantaardige oliën zoals zonnebloemolie

Mono-onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Olijfolie
  • Koolzaadolie
  • Sommige noten
  • Avocado

De enkelvoudig onverzadigde omega-9, 7 en 5 vetzuren zijn niet essentieel, wat wil zeggen dat het menselijk lichaam ze naar eigen behoefte kan aanmaken. Olijfolie, dat veel omega-9 vetzuren bevat, is daarom zogezegd neutraal voor het lichaam en is te verkiezen boven bijvoorbeeld zonnebloemolie.

De goede werking van omega-3

Het bekendste onverzadigd vetzuur is het poly-onverzadigd vetzuur omega-3. Het lichaam kan omega-3 niet zelf aanmaken maar je hebt het wel nodig om goed te kunnen functioneren. Daarom moet je er via je voeding voor zorgen dat je er genoeg vanbinnen krijgt.

De beste manier om genoeg omega-3 vetzuren binnen te krijgen is door het eten van vette vis zoals zalm, haring, makreel en sardines. Je kan er ook voor kiezen om supplementen te gebruiken.

Zo helpen omega-3-vetzuren het lichaam op de volgende manieren

  • goed voor de lichamelijke en geestelijke conditie van jong tot oud
  • bevordert het natuurlijke afweersysteem
  • essentieel voor de hersenfunctie en het gezichtsvermogen
  • ondersteunt bij veroudering van het oog
  • voor een goede geestelijke balans
  • voor schone en soepele bloedvaten
  • voor een goede hartfunctie en een regelmatige hartslag
  • gunstig voor de bloeddruk
  • voor soepele gewrichten en sterke botten
  • ondersteunt de glucose- en vetstofwisseling

In vette vis komen de omega-3 vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) veel voor die nodig zijn om de cellen en weefsel in je lichaam optimaal te laten functioneren. Door het lichaam zelf kan ALA (alfa-linoleenzuur) worden omgezet in EPA en DHA. ALA komt veel voor in allerlei soorten olie, zoals lijnzaad-, hennep-, walnoot, tarwekiem- en sojaolie waardoor het goed is dit in je voedingspatroon op te nemen.