Omega-3 goed voor je hart

omega-3-goed-voor-je-hart.jpg

Je hart is de meest hardwerkende spier in je lichaam. Het hart zorgt ervoor dat het bloed door je bloedvaten gepompt wordt en je lichaam optimaal kan blijven functioneren. Helaas blijkt dat hartfalen doodsoorzaak nummer één is.

Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je hart zo goed mogelijk zijn werk kan blijven doen. Dit heb je voor een groot deel zelf te bepalen. Door te stoppen met roken, regelmatig te bewegen, je gewicht op peil te houden en je cholesterol én bloeddruk onder controle te houden.

Omega-3 beschermt je hart

Het is wetenschappelijk bewezen dat omega-3-vetzuren belangrijk zijn voor het functioneren van je hart en beschermen tegen hart- en vaatziekten. Omdat de lichaamsvoorraad van EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) beperkt is, is het belangrijk te zorgen voor een regelmatige aanvoer van omega 3-vetzuren uit voeding (en supplementen).

EPA en DHA helpen je hart een rustig en regelmatig hartritme aan te houden. De kans op een hartaanval of een plotseling overlijden door hartfalen wordt door het gebruik van omega-3 dan ook aanzienlijk kleiner. Omega-3 vetzuren zorgen er bovendien voor dat je bloeddruk binnen de normale waarden blijft.

Wat tevens belangrijk is om je hart gezond te houden is het verlagen van de triglyceridewaarde in je bloed. Triglyceriden zijn vetten die zich bevinden in het bloed en door je lichaam als energiebron worden gebruikt. Wanneer deze waarden te hoog zijn heb je sneller kans op aderverkalking met uiteindelijk hart- en vaatziekten tot gevolg. 

Naast dit alles is met name omega-3 belangrijk voor de dikte van het bloed. Het houdt het bloed precies dun genoeg en zorgt ervoor dat het bloed op een normale wijze stolt. De kans op vorming van bloedklonters is daarmee verminderd. Omega-3-vetzuren hebben tenslotte ook invloed op de rode bloedcellen. Deze worden soepel gehouden waardoor ze makkelijk door de haarvaatjes gaan en in het hele lichaam de doorbloeding optimaal kan worden gehouden.

EPA voor je bloedvaten

Uit EPA worden zogenaamde prostaglandines gevormd. Deze prostaglandines maken de wanden van de bloedvaten zachter waardoor voorkomen wordt dat de bloedvaten dichtslibben. De bloedvaten blijven dus netjes schoon en soepel. Op die manier dragen omega-3-vetzuren ertoe bij dat een hartinfarct voorkomen wordt.

Tot slot is ook geconstateerd dat door het gebruik van omega-3 na een hartoperatie of bypassoperatie het opnieuw dichtslibben van aderen een stuk minder snel voorkomt. EPA en DHA ondersteunen de endotheelfunctie in de bloedvaten. Met een moeilijk woord wordt hiermee bedoeld dat EPA en DHA het bedekkende laagje aan de binnenkant van je bloedvaten helpen in een zo goed mogelijke conditie te blijven.

Tips voor een gezond hart:

  1. Vermijd verzadigd vet (Eet gevogelte, vis, magere zuivel en olijfolie.)
  2. Beperk het gebruik van zout (Gebruik meer kruiden om smaak te creëren.)
  3. Knoflook (Look geeft een heerlijke smaak aan je eten en helpt je cholesterol gezond te houden.)
  4. Eet voldoende groenten en fruit. (Zitten boordevol vitaminen en mineralen.)
  5. Beweging. (Beweeg dagelijks 30 minuten)