Omega-3 voor een gezonder brein

omega-3-voor-gezonder-brein.jpg

Wie ouder wordt krijgt te maken met verouderingsverschijnselen. Denk daarbij aan problemen met gewrichten en botten, het afweersysteem, de ogen en zeker niet onbelangrijk de hersenen.

Je brein is één van de meest belangrijke organen in je lichaam. Niet alleen worden alle processen vanuit dit regelcentrum aangestuurd, maar het is ook de opslag en de verwerking van alle informatie die we dagelijks aangeboden krijgen. De hersenen gebruiken we om te leren, om beslissingen te nemen en de inhoud van de hersenen maken ons wie we zijn.

Vetten

Vetten zijn heel belangrijk voor het functioneren en de opbouw van je hersenen. Wist je trouwens dat je brein voor ongeveer 60% uit vetten bestaat? Daarom is het belangrijk dat de vetten in je lichaam in de juiste verhouding beschikbaar zijn.

We weten allemaal dat verzadigde vetten ‘ongezond’ zijn en zoveel mogelijk moet vermeden worden. Ons voedingspatroon is tegenwoordig erg ‘verzadigd’. In veel producten zitten te veel verzadigde vetten en zelfs transvetten. Dat heeft niet alleen een negatieve invloed op je lichaam, maar ook op je hersenen.

Het is dus belangrijk om de verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten. Deze omega-3 vetten kan je vinden in vis, visolie, lijnzaad of omega-3 voedingssupplementen. Omega-3 zorgt ervoor dat het hersenmembraan vloeibaar blijft en dat de communicatie in de hersenen op een efficiënte manier blijft functioneren.

Houd je brein gezond

Wanneer je ouder wordt zullen je hersenen minder efficiënt gaan werken en je denkvermogen achteruitgaan. Mensen die op middelbare leeftijd meer omega-3 innemen zullen over het algemeen een beter geheugen hebben.

Bovendien wordt informatie sneller verwerkt en zie je een grotere flexibiliteit in het denken. Tegenwoordig zie je steeds meer steun voor de theorie dat de ziekte van Alzheimer samen gaat met een verlies aan hersenmassa en DHA. Niet alleen de ziekte van Alzheimer houdt waarschijnlijk verband met omega-3 maar ook bij depressies wordt een verband gevonden met omega-3.

In culturen waar veel vis wordt gegeten komen depressies aanzienlijk minder vaak voor. Verder is gebleken dat zwangere vrouwen die onvoldoende omega-3 in hun voeding hebben een grotere kans hebben om een postnatale depressie te krijgen. Tijdens de zwangerschap zal omega-3 onttrokken worden aan het lichaam van de moeder omdat het nodig is voor de ontwikkeling van de hersenen van het kindje. Tevens wordt er voorzichtig geopperd dat een tekort aan omega-3 ook van invloed kan zijn op ADHD, bipolaire stoornissen, schizofrenie en autisme.

Stille infarcten

Waarschijnlijk zal 20% van de gezonde oudere bevolking op een gegeven moment te maken krijgen met een stil infarct. Met een stil infarct wordt een kleine hersenbloeding bedoeld die wordt veroorzaakt door een verstoring in de bloedcirculatie. Door een stil infarct wordt het denkvermogen van een persoon op een negatieve manier beïnvloed.

Recentelijk is er een Fins onderzoek uitgevoerd waarbij er gekeken werd naar de relatie tussen stille herseninfarcten en veranderingen in de witte materie van de hersenen bij ouderen en het niveau van omega-3 vetzuren.

De resultaten van het onderzoek wijzen erop dat een hoog niveau aan omega-3 vetzuren het risico op een stil infarct met maar liefst 40 procent kan verminderen. Dit toont aan dat omega-3 zeker kan helpen bij het gezond houden van je brein.