Wist je dat we ongeveer 55% van onze tijd al zittend doorbrengen?

wist-je-dat-we-ongeveer-55-van-onze-tijd-al-zittend-doorbrengen.jpg

Gemiddeld slapen we zo’n 8 uur. Dit betekent dat we nog 16 uur iets van onze dag kunnen maken. Maar als je een bureaujob hebt, spendeer je nog eens 9 uur (werken + lunchpauze) uur of zo’n 55% van je dag aan neerzitten. Denk dan nog aan het zitten in de trein, bus, auto of ’s avonds een uur tv kijken, en je zit al gauw 11 uur op een dag neer.

Onnatuurlijke positie

Wie lange dagen draait of meteen bij het thuiskomen in de zetel ploft, kan zo tot wel 85% van zijn dag al zittend doorbrengen. Helemaal niet gezond blijkt uit verschillende onderzoeken. Lange periodes stilzitten wordt nu al het nieuwe roken genoemd, omdat het zo ongezond is. Bovendien brengt het een reeks risico’s met zich mee zoals een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Het wordt gelinkt aan overgewicht, diabetes type 2, stress, spataders en nog andere vervelende kwaaltjes of ziekten.

Daarbij is de zitpositie geen natuurlijk positie, je zit als het ware geplooid. De druk op je darmen neemt toe, waardoor je last kan hebben van constipatie. Bewegen stimuleert daarbij je metabolisme en de vertering. Te weinig rechtstaan zorgt voor een trage stofwisseling, met als gevolg ook een grotere kans op obesitas.

Doe nu de test om te weten te komen of jij echt genoeg beweegt op het werk.

Lang neerzitten ongezonder dan niet sporten

Het neerzitten en weinig actief bezig zijn, wordt ook wel ‘sedentair gedrag’ genoemd. Dit mag niet verward worden met ‘fysieke inactiviteit’, een ongezonde levensstijl doordat je te weinig beweegt (buiten het werk). Een gezonde ‘fysieke activiteit’ komt neer op minimum dertig minuten per dag bewegen voor volwassen en 1 uur voor kinderen. Dit kan je invoeren door met de fiets naar het werk te gaan of vaker kleinere boodschappen te voet gaan halen in de supermarkt.

Omdat deze twee termen verschillend zijn, kan het dus zijn dat je heel actief sport en veel beweegt, maar nog steeds sedentair gedrag hanteert. Wie nooit sport, maar om het uur rechtstaat om te bewegen, leeft gezonder dan wie uren in de sportschool traint en toch uren stilzit.

Meer bewegen, minder zitten

Op het werk kan je om de 20-30 minuten iets gaan drinken of een plaspauze nemen. Statafels zijn ook een goede oplossing om af te wisselen en actief bezig te blijven.

Thuis kan je ook heel wat doen om meer te bewegen. Ga bijvoorbeeld niet naar het dichtstbijzijnde toilet of ga een verdiep hoger. Fiets op je hometrainer terwijl je tv kijkt, of leg de afstandsbediening verder weg. Als je tijdens elke reclameblok rechtstaat of enkele krachtoefeningen doet, zal je dit snel merken aan je fitheid en je verkleint de kans op hart- en vaatziekten.

Weet jij hoe lang jij neerzit? Of ben jij een actieve bij op het werk? Doe de test om je echte resultaten te kennen.

Doe nu de test om te weten te komen of jij echt genoeg beweegt op het werk.