Zijn alle vetten sowieso slecht voor jou?

zijn-alle-vetten-sowieso-slecht-voor-jou.jpg

Een veel voorkomende misvatting omtrent voedingstoffen is dat alle vetten sowieso slecht zijn. Dit is echter niet waar. Bepaalde vetten zijn zelfs noodzakelijk voor het lichaam om goed te kunnen functioneren.

Wat is vet?

Vet is een bron van energie, essentiële vetzuren en de vitamines A, D en E. Het is ook erg belangrijk voor diverse processen in het lichaam.

Goed en slecht

Om de juiste vetten makkelijk te kunnen onderscheiden van de verkeerde, kun je er simpelweg van uitgaan dat de slechte vetten al bij kamertemperatuur stollen, oftewel ‘hard’ worden. Verzadigde vetten zijn ‘slechte’ vetten en onverzadigde ‘goede’ vetten die zacht en vloeibaar blijven. Een makkelijke ezelsbrug om het soort vet op verpakkingen te kunnen herkennen is: onverzadigd is ‘oké’, verzadigd is ‘nee’.

Verzadigde vetten hebben een dierlijke oorsprong.Het is aangeraden om zoveel mogelijk van deze vetten te vervangen door onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten kan je vinden in olie, margarine, vis, noten etc. De meervoudig onverzadigde vetten (omega 3 en 6 of ook wel essentiële vetten genoemd) hebben bovendien ook bijkomende gezondheidseffecten.

Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg gezonder alternatieven voor producten waar veel verzadigde vetten in zitten. Je kan beginnen door het vervangen van boter door margarine. Het vervangen van ‘slechte’ vetten voor ‘goede’ vetten wordt op deze manier veel makkelijker!

Onverzadigd vet = Oké

Het lichaam kan zelf geen onverzadigde vetzuren aanmaken, maar heeft ze wel hard nodig. De meervoudige en enkelvoudige vetzuren zijn belangrijke bouwstoffen. Deze vetten worden uitsluitend via de voeding opgenomen en om deze reden worden ze ook essentiële vetten genoemd. Een gevarieerd voedingspatroon waarin onverzadigde vetten goed voorkomen is daarom zeer bevorderlijk voor de gezondheid.

Verzadigd vet = Nee

Verzadigde vetten hebben een negatieve uitwerking op de gezondheid en met name op de (LDL-)cholesterol, waardoor deze gaat stijgen. Dit vergroot aanzienlijk het risico op hart-en vaatziekten. Het is een wisselwerking die het best kan worden voorkomen om complicaties met de gezondheid te vermijden.

Vet vermijden?

Vetten komen in bijna alle voedsel voor. Het is haast onmogelijk en zelfs niet nodig om vet volledig te vermijden. Een verstandige keuze is om de juiste vetten (onverzadigd) een hoofdrol te laten spelen in het voedingspatroon. Onverzadigde vetten worden volledig door het lichaam opgenomen en zijn essentieel voor een gezond lichaam. Beweeg daarom ook voldoende voor een goede balans en vetverbranding.