Zin in zoet wegnemen? Zo pak je het aan!

De zomer komt stilaan in het vooruitzicht en velen doen weer hun uiterste best om af te vallen en om dat extra chocolaatje toch maar aan de kant te laten. Maar wat als je echt last hebt van een uitgesproken drang naar snoep of zoetigheden?

Gesuikerde voeding, zoals koekjes, gebak, snoep of limonades, brengt je bloedsuikerwaarden uit balans. Dit geeft je nog meer zin in zoet! Maar hoe pak je dat dan aan? Wordt het geen vicieuze cirkel?

Een tekort aan de voedingsstof chromium in het lichaam kan wel eens de oorzaak zijn. Een woordje uitleg.

Chroom of chromium

Chromium is een essentiële voedingsstof die nodig is voor het behoud van een stabiele bloedsuikerspiegel. De concentratie van bloedsuiker of glucose in het lichaam stijgt na een maaltijd. Deze gehaltes aan bloedglucose mogen niet te snel of te hoog stijgen en dit wordt goed geregeld bij voldoende chromium in het lichaam .

Waarvoor hebben we chroom of chromium nodig ?

Bij een goed werkend glucosemetabolisme voert het hormoon insuline de glucose van de bloedbaan naar de cellen. Chromium is essentieel om de insuline te helpen om de suiker uit de voeding in de cel te krijgen, waar de suiker als energiebron gebruikt kan worden.

Als de insuline niet optimaal werkt, blijft er te veel suiker in de bloedbaan. Het lichaam zal proberen de suiker te verdunnen. Daarvoor heeft het lichaam vocht nodig. Veel dorst en bijgevolg veel plassen kan wijzen op een hoge bloedsuikerspiegel.

Wat bij een tekort aan chromium?

Bij een tekort aan chromium werkt het glucosemetabolisme echter niet goed. Dat leidt dan op bepaalde momenten tot onvoldoende glucose in de bloedbaan met als gevolg symptomen zoals vermoeidheid, prikkelbaarheid en concentratieverlies.

Op dergelijke momenten ervaart het lichaam een uitgesproken drang naar zoet. Zoete dranken, snoep, chocolade en andere zoetigheden kunnen dan tijdelijk verlichting brengen door inname van ‘snelle suikers’, met andere woorden een suikershot.

Snelle suikers worden snel afgebroken en leveren snel energie. Dat veroorzaakt eerst een hoog bloedsuikergehalte, maar dat verandert al gauw in een dip met een hongergevoel en zin in iets zoet, zelfs na een maaltijd, als gevolg.

Zin in zoet voorkomen of wegnemen

Als we te vaak en te veel suiker eten stijgt enerzijds de behoefte aan chromium maar daalt anderzijds ook de aanbreng en inname aan chromium omdat juist die suikerrijke voedingsmiddelen weinig chromium bevatten.

Zo hebben we steeds vaker een drang naar snelle suikers en het snoepen heeft dan ook een negatieve invloed, eerst op het lichaamsgewicht en later op de gezondheid in het algemeen.

Een voedingssupplement dat chromium bevat is nuttig om de tekorten aan te vullen en opnieuw een stabiele bloedsuikerspiegel te bereiken. Daardoor is ook de drang naar snelle suikers (snoepen) beter onder controle te houden.

Bij je apotheker: Bio-Chromium van Pharma Nord

Ter ondersteuning van een aanpassing van je voedingswijze en het regelmatig beoefenen van een gezonde lichaamsactiviteit kan Bio-Chromium bijdragen tot een sneller en beter effect. Bio-Chromium bevat het unieke organische chroomgist (ChromoPrecise) met de hoogste biologische beschikbaarheid.

Bio-Chromium draagt bij aan het behoud van een normale bloedsuikerspiegel. 1 tablet per dag innemen (wat overeenkomt met 100 μg Cr/dag), bij voorkeur bij de maaltijd die de suikerdrang vooraf gaat. Het product is verkrijgbaar bij je apotheker.

Doe de quiz en maak kans op een gratis verpakking Bio-Chromium (30 tabletten).