Zo blijf je fit met een zittend beroep!

zo-blijf-je-fit-met-zittend-beroep.jpg

Dat een zittend beroep niet echt bevorderlijk is voor de gezondheid, weten we allemaal. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen met actieve jobs minder te maken krijgen met stress en depressies. Maar hoe blijf je nu gezond met een zittend beroep?

1. Stretchen met je schouders

Een hele dag voor de computer zitten kan soms lastig zijn. Om je schouders een beetje te ontspannen, kan je volgende oefening doen: trek je schouders lichtjes op en houdt dit enkele seconden aan. Laat de schouders dan weer los en herhaal de oefening een 15-tal keer. Om nog meer schouderoefeningetjes te doen, kan je je schouders ook enkele keren naar achter rollen.

2. Beweeg met je voeten

Plaats je beide tippen op de grond en beweeg je voeten snel op en neer, alsof je ter plekke zou wandelen of lopen. Deze oefening bevordert de werking van je hart. Het is bovendien ook heel goed voor je bloedcirculatie.

3. Even bidden

Deze oefening kan je eender waar doen, achter je bureau of tijdens de ellenlange vergadering. Zit rechtop en zorg ervoor dat je voeten plat op de grond staan. Plaats je handen voor de borst, met de handpalmen tegen elkaar alsof je zou bidden. Duw vervolgens je handen zo hard mogelijk tegen elkaar aan. Die druk hou je zo'n 10 à 20-tal seconden. Vervolgens laat je los en herhaal de oefening een paar keer.

4. Wandel af en toe wat rond

Sta indien mogelijk om de 30 minuten eens op en verlaat je stoel even. Wandel even rond in je kantoor voor enkele minuutjes, of wandel eens tot aan het toilet en terug. Als je je moet verplaatsen in het gebouw, neem dan de trap in plaats van de lift. Als je moet overleggen met een collega, ga dan naar hem toe in plaats van te mailen of te bellen. Dit zijn allemaal kleine inspanning die zorgen voor meer beweging tijdens je werk.