Zo gezond is quinoa

zo-gezond-quinoa.jpg

We eten tegenwoordig graag verantwoord, en daarbij staan we open voor nieuwe ingrediënten om mee te koken. Superfoods zijn dan ook steeds populairder aan het worden, en zijn vandaag de dag een vast bestanddeel van onze dagelijkse voeding.

Een van die superfoods is quinoa. Quinoa is een zogenaamd ‘pseudo-graan’, die op dezelfde manier als graan wordt verwerkt in de voedingsproducten. De plant is oorspronkelijk uit Zuid-Amerika afkomstig en werd door Spaanse kolonisten naar Europa gebracht. Dat quinoa zo populair is, is zeker niet verwonderlijk.  Heel wat wetenschappelijk studies toonden namelijk aan hoe voedzaam en gezond het is en hoe het erg behulpzaam kan zijn in de strijd tegen nierproblemen of een verhoogde cholesterol.

1. Voedzaam

Quinoa is geen graan, maar wel zaad. Jarenlang werd het geteeld op de koude van droge hoogvlakten van Bolivië en Peru, waar verder niets eetbaars groeit. Dat bracht de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN op het idee om het wereldwijde voedseltekort te doen verminderen met quinoa.
Quinoa is een voedzaam alternatief voor vlees, pasta of aardappelen. Het is rijk aan eiwitten, mineralen en vitamines. Bijkomend voordeel is dat quinoa glutenvrij is. Quinoa is verrassend veelzijdig. Het is perfect geschikt als vleesvervanger voor vegetariërs. Of je kan het als basis voor een slaatje gebruiken. Maar je kan het ook bakken, in desserts verwerken en zelfs poffen!

2. Bron van eiwitten

Quinoa heeft een hoog eiwitgehalte, waarvan de aanwezige eiwitten van uitstekende kwaliteit zijn. Ze zijn een ideale samenstelling van aminozuren omdat het maar liefst 8 essentiële aminozuren bevat die het menselijk lichaam niet zelf kan aanmaken . Geen enkele graansoort kan de quinoa hierin evenaren. Het is ook een goede bron van magnesium, ijzer en kalium.

3. Glutenvrij

Verder bevat quinoa vezels, B-vitamines en vitamine E en is het bovendien glutenvrij. Gluten is een eiwit dat voorkomt in bepaalde granen. Omdat quinoa geen graan is, bevat het geen gluten. Quinoa wordt vaak als graan beschouwd, maar eigenlijk behoort het tot dezelfde groep als spinazie, rode biet en snijbiet. De zaadkorrels lijken op een kruising van gierst en sesamzaad.  Voor mensen die een glutenvrij dieet moeten volgen (coeliakie) is quinoa dus een lekkere afwisseling.

4. Superfood

Zoals je ziet heeft quinoa veel positieve eigenschappen. Quinoa bevat enorm veel vitamines en mineralen en daarmee is het een goede aanvulling op een gezonde levensstijl. Er zit veel proteïne in, waardoor je er ook een vol gevoel van krijgt. Hierdoor zal je minder snel trek krijgen in een ongezonde snack. Tot slot zorgt quinoa ook voor meer spierweefsel waardoor je sneller calorieën kunt kwijt raken. Quinoa is vrij zwaar waardoor je er niet veel van nodig hebt. Quinoa wordt als een echte superfood gezien en past dus ideaal in een gezond voedingspatroon.