10 tips die je zeker moet doen na het sporten

10-tips-die-je-zeker-moet-doen-na-sporten.jpg

Ben je al een tijdje goed aan het sporten? Dan ben je zeker goed bezig, maar wat moet je nu doen na het sporten? Lees hier de do’s en don’ts.

1. Natte kleding uittrekken

Wanneer het buiten koud is en als het daarbij nog eens gaat tochten, verharden de spieren. Trek dus snel die natte kleding uit!

2. Niet te lang en warm douchen

Als je lang onder een hete douche gaat staan, wordt er vet en vocht uit de huid onttrokken.

3. Insmeren

Na het douchen smeer je jezelf het best in met een speciale sporttonic of een menthol bevattende spierfluid.

4. Eet bananen

De beste powersnacks na het sporten zijn bananen. Bananen bestaan uit heel wat belangrijke voedingsstoffen zoals kalium, magnesium, ijzer en vitamine B6.

5. Drink geen koffie

Na het sporten drink je het best geen koffie. Dit zorgt ervoor dat de afbraak van het stresshormoon wordt stopgezet.

6. Drink geen alcohol

Wanneer je alcohol drinkt, verhoogt je vitaminebehoefte. Hierdoor gaat je eetlust opgewekt worden.

7. Drink mineraalwater met appelsap

De mix van mineraalwater met appelsap bevat aanvullende koolhydraten. Deze zorgen er dan weer voor dat je meer energie krijgt.

8. Een koud voetenbad

Een koud voetenbad met een handvol zout is de beste optie om je warmgelopen voeten te laten afkoelen.

9. Eet niets vlak na het sporten

Als je na het sporten 1 à 2 uur wacht met eten en veel water drinkt, dan zal je lichaam energie halen uit je energiereserves. Dat zorgt er voor dat er extra vet wordt afgebroken.

10. Veel slapen

Als laatste tip is het heel belangrijk om voldoende te slapen.Tijdens je slaap ga je groeihormonen produceren die ervoor zorgen dat je spieren herstellen.