5 redenen waarom je van sporten geen gewicht verliest

5-redenen-waarom-je-van-sporten-geen-gewicht-verliest.jpg

Je werkt jezelf dag in dag uit in het zweet om van die overtollige kilootjes af te komen, maar het lijkt maar niet te lukken. Je hebt zelfs het gevoel dat er kilo’s aankomen… Schiet niet in de stress, want het ligt niet aan jou! Onderzoek wijst uit dat je van alleen sporten niet afvalt. En dat om de volgende 5 redenen!

Je beloont jezelf

Verschillende onderzoeken tonen aan dat je door te sporten niet alleen meer, maar ook ongezonder gaat eten. Na een intensieve work-out is de verleiding groot om je te vergrijpen aan een stuk chocolade of een zak chips. Op deze manier haal je de verbrande calorieën achteraf dubbel en dwars in, als een soort van beloning. Dit is natuurlijk niet de bedoeling!

Stress zorgt voor eten van ongezond voedsel

Sport wordt vaak gezien als de manier om te ontspannen en te ont stressen. Tijdens het sporten maak je echter het stresshormoon ‘cortisol’ aan. Normaal gesproken is je lichaam in staat om het cortisolbalans op peil te houden, maar als je gestrest bent voor het sporten en je hormonen niet werken zoals ze zouden moeten, krijg je juist meer stress in je lichaam, wat weer leid tot het eten van zoetigheid.

Geheime calorieën

Uit recent onderzoek blijkt dat mensen maar 30% van het geschatte aantal kilo’s verliezen op basis van het aantal calorieën dat ze verbranden met een work-out. Dit komt doordat mensen nogal verschillend op diverse sportschema’s reageren. Nu is het namelijk populair om intervaltraining met een hoge intensiviteit te doen, waarmee je dus veel calorieën per minuut verbrandt, maar dit houdt je dus minder lang vol. Dit betekent dat je uiteindelijk minder calorieën verbrandt dan je zou doen met minder intensieve, langdurende, fysieke inspanning.

Speciale voeding voor sporten

Op tv zie je talloze reclames voorbij komen die je aanraden om speciale sportdrankjes of energierepen te nuttigen. Deze zijn goed voor je als je een echte topsporter bent, ze helpen je dan namelijk om snel te herstellen tussen de work-outs in. Ben je echter een normaal persoon, dat wilt sporten om wat af te vallen. Dan zorgen deze voedingsmiddelen er juist voor dat je aankomt.

Je varieert te weinig

Wanneer je net een nieuwe sportoefening hebt ontdekt, zul je op het begin veel en snel gewicht verliezen. Na een tijdje, zul je echter zien dat het afvallen een stuk lastiger gaat. De grootste fout die sportende mensen maken is het doen van dezelfde sportroutine. Het is belangrijk om te variëren, zodat je optimale resultaten boekt.