6 tips om slapeloosheid tegen te gaan

6-tips-om-slapeloosheid-tegen-te-gaan.jpg

Heb je vaak last van slapeloosheid en weet je niet hoe je er vanaf kunt komen? Deze tips zullen ervoor zorgen dat je een betere nachtrust hebt!

Tip 1: Afwisselend inademen door je neusgaten

Plaats je vinger afwisselend op je linker- en rechterneusgat en adem in en uit door het ander neusgat. Deze methode zorgt ervoor dat je bloeddruk verlaagt en het helpt je kalmeren. Begin met ademenen door het rechterneusgat. Je legt dus een vinger op je linkerneusgat en begin met ademen. Het is het best om langzaam te beginnen en diep adem te halen door je neusgat. Wissel vervolgens af.

Tip 2: Blijf wakker

Als je wakker probeert te blijven, gaan je hersens juist tegenwerken. Dit zorgt ervoor dat je vermoeid wordt en zo val je dus eerder in slaap.

Tip 3: Rol met je ogen

Sluit je ogen en draai vervolgens 3 keer met je ogen. Dit kan leiden tot de opwekking van slaperige hormonen, waardoor je dus sneller in slaap zult vallen.

Tip 4: Inbeelden

Laat je verbeelding de vrije loop! Denk aan iets waarvan je gelukkig wordt of aan iets wat je kalmeert. Je zult hierdoor snel slaperig worden en je zult vanzelf ontspannen.

Tip 5: Schapen tellen

Veel mensen geloven niet in schaapjes tellen. Uit onderzoek is toch gebleken dat het juist heel goed werkt. Je hoeft niet per sé schapen te tellen. Je kan eigenlijk evengoed schoenen, vogels of koekjes tellen, zolang je maar bezig bent met tellen. Op een bepaald moment zal je je slaperiger voelen en je stopt met tellen. Je valt hierdoor sneller in slaap.

Tip 6: Maak een to-do list

Maak een to-do list vooraleer je gaat slapen. Schrijf daarbij alle dingen op die je morgen wilt of moet doen. Zo zal je ook niet piekeren over alle taken voor de volgende dag. Komt er iets in je op wanneer je in je bed ligt? Die zaken kan je bijvoorbeeld ook opschrijven, dit zorgt ervoor dat je gedachten verdwijnen en je makkelijker in slaap valt.