Een burn-out zonder het te weten? Het kan (en dit zijn de symptomen)

Burn-out zonder het te weten

Het is normaal om af en toe moe, prikkelbaar of gewoon wat minder vrolijk te zijn. Heb je hier echter vaak last van en blijven deze klachten aanhouden? Dan is er wellicht meer aan de hand.  Het kan zijn dat je een burn-out hebt, zonder het te weten. Een burn-out wordt namelijk vaak pas laat herkend.

In dit artikel lees je hoe je een burn-out herkent. Omdat burn-out symptomen kunnen lijken op de symptomen van een depressie, vertellen we je ook hoe je ze van elkaar kan onderscheiden.

Neem burn-out klachten serieus

Een burn-out is een serieuze aandoening, die niet vanzelf overgaat. Een weekendje relaxen is niet genoeg en met ‘gewoon even doorzetten’ kom je er ook niet vanaf.

Neem je klachten daarom serieus, ook als ze niet direct zichtbaar zijn. Dat is namelijk vaak het lastige aan een burn-out: je ziet het niet aan de buitenkant. Als je een gebroken been hebt, snapt iedereen dat je daarvan moet herstellen. Maar een burn-out is onzichtbaar. Er zijn echter wel duidelijke symptomen.

Tip: met deze test kun je al in een paar minuten ontdekken hoe vol jouw hoofd zit. Ben je in balans, zit je in de gevarenzone of ben je overbelast?

Hoe herken je een burn-out?

Een burn-out gaat gepaard met veel klachten. Toch duurt het vaak een tijd voordat een burn-out herkend wordt. Soms omdat we simpelweg niet weten wat de symptomen zijn, maar soms ook omdat we het niet willen herkennen. Of met andere woorden: niet willen toegeven.

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Hieronder vind je de lichamelijke en psychische symptomen van een burn-out. Je hoeft niet per se alle symptomen te herkennen.

Lichamelijke burn-out symptomen

Lichamelijke symptomen zijn vaak het makkelijkst te herkennen, dus hier beginnen we mee.

Vermoeidheid

Het belangrijkste symptoom van een burn-out is vermoeidheid. Niet de vermoeidheid die je voelt na een drukke dag. Dat is normaal. Bij een burn-out voel je je uitgeput, soms zelfs aan het begin van de dag al.

Sneller ziek

Een burn-out betekent dat je lichaam is uitgeput en daardoor gaan allerlei systemen in je lichaam minder goed functioneren. Ook je immuunsysteem. Hierdoor word je sneller ziek en duurt het langer voor je weer helemaal hersteld bent.

Spierpijn, rugpijn en hoofdpijn

Bij een burn-out kan je last krijgen van verschillende pijnklachten. Bijvoorbeeld hoofdpijn en rugpijn. Ook kan je door de spanning spierpijn krijgen.

Afvallen, weinig eetlust en spijsverteringsproblemen

Door een burn-out kan je minder eetlust krijgen en gewicht verliezen. Ook kan je last krijgen van maag- en darmklachten.

Slaapproblemen

Als je een burn-out hebt, krijg je vaak last van slaapproblemen. Je ligt te piekeren en valt moeilijk in slaap of je wordt ’s nachts telkens wakker. Dit zorgt voor een vicieuze cirkel: je bent al moe en gestrest en slaapt daardoor slecht, waardoor je nog vermoeider en gestrester wordt.

Hartkloppingen en een hoge bloeddruk

Een burn-out gaat gepaard met stress en dit kan voor hartkloppingen en een hoge bloeddruk zorgen.

Psychische burn-out symptomen

De psychische klachten van een burn-out kunnen minstens net zo erg zijn als de lichamelijke klachten. Hieronder lees je welke psychische symptomen een burn-out met zich mee kan brengen.

Een uitgeput gevoel

Bij een burn-out voel je jezelf niet gewoon moe, maar echt uitgeput. Je hebt het gevoel het allemaal niet meer aan te kunnen.

Vergeetachtigheid en concentratieproblemen

Een burn-out zorgt vaak voor concentratiestoornissen. Vaak neemt je concentratievermogen gedurende de dag steeds meer af. Ook je geheugen kan flink achteruitgaan tijdens een burn-out. Je onthoudt moeilijk dingen en vergeet waar je mee bezig bent als je switcht tussen verschillende taken. Ook geheugenproblemen worden vaak erger naarmate de dag vordert.

Prikkelbaarheid

Doordat je het gevoel hebt dat je er niets meer bij kan hebben (wat eigenlijk ook zo is tijdens een burn-out), ben je snel prikkelbaar. Je reageert sneller kortaf en geagiteerd op mensen in je omgeving.

Negatieve gedachtes (over jezelf)

Een burn-out kan gepaard gaan met negatieve gedachtes over jezelf. Als je vermoeid bent, ben je eerder geneigd om negatief te denken. Bovendien kan je fouten maken door de vergeetachtigheid en concentratieproblemen, wat je jezelf (onterecht!) kwalijk neemt. Daar komt nog eens bij dat het als falen kan voelen dat je je taken niet meer allemaal aan kan.

Daarnaast denk je tijdens een burn-out vaak ook negatiever over je omgeving.

Huilbuien en angstgevoelens

Bij een burn-out reageer je sneller emotioneel en barst je eerder in huilen uit. Ook kan je last krijgen van angstgevoelens.

Verschil tussen burn-out klachten en een depressie

Het is je misschien al opgevallen dat veel van de bovenstaande symptomen ook voorkomen bij een depressie. Het kan daarom lastig zijn om de klachten van een burn-out te onderscheiden van depressiesymptomen. Bovendien kunnen deze twee aandoeningen ook samengaan.

Er zijn echter ook verschillen. Bij een depressie voel je jezelf neerslachtig en heb je negatieve gedachtes over allerlei aspecten in je leven. Het is moeilijk om van dingen te genieten. Ook leuke tijden met familie of vrienden en hobby’s leveren je bij een depressie niet of nauwelijks plezier meer op.

Bij een burn-out voel je jezelf ook vaak somber, maar niet altijd. Door vermoeidheid geniet je een stuk minder, maar je kan nog steeds blij worden van leuke activiteiten en de mensen om je heen. Vaak hebben de stress en negatieve gedachtes die bij een burn-out komen kijken vooral met je werk en je taken te maken.

Een burn-out herkennen: kort samengevat

Veel mensen lopen te lang met een burn-out rond omdat ze de symptomen niet (willen) herkennen. Zorg ervoor dat jij een burn-out wel herkent, zodat je stappen kan ondernemen om er weer bovenop te komen.

Je herkent een burn-out aan:

  • Vermoeidheid
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Spierpijn
  • Rugpijn
  • Hoofdpijn
  • Verminderde eetlust
  • Gewichtsverlies
  • Maag- en darmklachten
  • Slaapproblemen
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk
  • Vergeetachtigheid
  • Concentratieproblemen
  • Prikkelbaarheid
  • Negatieve gedachtes (over jezelf)
  • Huilbuien
  • Angstgevoelens

Belangrijk om te weten: niet iedereen ervaart alle burn-out symptomen.