De 10 kenmerken van een gezond voedingspatroon

Wil je gezonder eten, maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen? De Belgische Cardiologische Liga helpt je op weg. Speciaal voor onze lezers stelden hun experts 10 kenmerken op van een gezond voedingspatroon. Als je hieraan voldoet, mag je er zeker van zijn dat je cholesterolpeil een serieuze duik naar beneden zal nemen.

  1. Vervang verzadigde vetzuren zoals vlees, boter en room door meervoudig onverzadigde vetzuren zoals de noten, zaden, vis en de meeste plantaardige oliën en producten op basis daarvan, zoals zachte margarines als Becel ProActiv.
  2. Gebruik zo weinig mogelijk onverzadigde transvetzuren. Die vind je bijvoorbeeld terug in hamburgers, gefrituurd voedsel en bakkerijproducten.
  3. Beperk je zoutgebruik tot minder dan 5 gram per dag
  4. Eet 30 tot 45 gram vezels per dag, bij voorkeur afkomstig uit volle graanproducten
  5. Eet minstens 200 gram fruit per dag (2 à 3 porties)
  6. Eet minstens 200 gram groenten per dag (2 à 3 porties)
  7. Eet 1 tot 2 keer per week vis, waarvan één keer een vette vissoort zoals zalm en forel
  8. Eet 30 gram ongezouten noten per dag
  9. Als man drink je maximum 2 glazen alcohol per dag (20 gram), als vrouw beperk je je best tot 1 glas per dag (10 gram). Maar hoe minder alcohol je drinkt, hoe beter.
  10. Vermijd gesuikerde frisdranken

Heb je geen idee hoe hoog je cholesterolpeil is? Het is belangrijk om dit goed te monitoren, want meten is weten. De risicogroep is namelijk groter dan het lijkt. “De zorg voor mensen met lichte hypercholesterolemie, met een bescheiden buikje, en lichte bloeddrukverhoging is een prioriteit binnen de volksgezondheid,” klinkt het bij de Belgische Cardiologische Liga. “Binnen die talrijke groep van mensen is het preventiepotentieel namelijk het grootst. Als een groot deel van de bevolking blootstaat aan een gering risico, dan kan dat tot heel wat meer cardiovasculaire aandoeningen leiden dan wanneer het om een kleine groep met een hoog risico gaat. Men mag aannemen dat kleine veranderingen, bijvoorbeeld 10% minder LDL-cholesterol (= slechte cholesterol), op lange termijn kunnen leiden tot een daling van het risico op hart- en vaatziekten met 15 à 20%.”