Deze superfoods zijn je geld echt waard

De grootste hype is voorbij, maar ze zijn nog steeds erg populair: superfoods. Er worden allerlei gezondheidsvoordelen aan toebedeeld, maar er hangt vaak ook een flink prijskaartje aan.

Niet alle superfoods zijn dat geld waard. De naam superfood is namelijk niet beschermd. Fabrikanten mogen zelf weten wat ze superfoods noemen.

Wij hebben daarom voor je uitgezocht welke superfoods wel hun geld waard zijn. En het fijne is: dat zijn zeker niet alleen maar dure producten. Voor maar €1 koop je al krachtige superfoods. Gewoon bij de supermarkt.

1: Lijnzaad

Er wordt gedacht dat lijnzaad een van de eerste door de mens verbouwde gewassen is. De kleine zaadjes zitten bomvol voedingsstoffen. Ze leveren je omega 3-vetzuren, vezels, B-vitamines, magnesium, fosfor en kalium.

Ook zijn ze uitzonderlijk rijk aan lignanen, een stofje dat kan helpen om je risico op kanker te verlagen.

2: Chiazaad

Nog een zaadje dat bijzonder voedzaam is: chiazaad. Deze kleine zaadjes zijn een erg goede bron van omega 3-vetzuren en vezels. Ook bevatten ze hoogwaardige eiwitten. Dit zijn eiwitten die alle aminozuren (eiwitonderdeeltjes) bevatten die je lichaam nodig heeft.

Chiazaadjes bevatten bovendien een mooi pakketje aan mineralen, met onder andere mangaan, magnesium, calcium en fosfor.

3: Spirulina

Spirulina is een klein algje dat enorm veel vitamines, mineralen en antioxidanten bevat. Als we kijken naar de hoeveelheid voedingsstoffen per gram, hoort het bij de rijkste bronnen van voedingsstoffen ter wereld.

Deze superalg bevat onder andere ijzer, koper, mangaan, B-vitamines en chlorofyl. 1 tot 8 gram spirulina per dag is al voldoende om van grote gezondheidsvoordelen te profiteren, waaronder gezondere cholesterolwaardes en een lagere bloeddruk.

4: Chlorella

Chlorella is een andere alg die zeker de naam superfood verdient. Dit algje is namelijk rijk aan vitamine A, vitamine C, magnesium, ijzer, zink en chlorofyl.

Chlorella heeft bovendien een sterk ontgiftende werking. Het bindt gifstoffen aan zich die vervolgens via je ontlasting je lichaam verlaten. Ook zijn er aanwijzingen dat dit algje je kan helpen om af te slanken.

5: Groene thee

Groene thee is een goed voorbeeld van een superfood die niet duur is. Deze thee is ontzettend rijk aan antioxidanten. Deze beschermen je lichaamscellen tegen veroudering en kunnen het risico op kanker verlagen.

Ook kan groene thee helpen om ontstekingen te verminderen en virussen en bacteriën te bestrijden.

6: Knoflook

Nog een budget topper onder de superfoods: knoflook. Ook deze superfood kan helpen om gifstoffen uit je lichaam te verwijderen, met name zware metalen.

Daarnaast heeft knoflook antibacteriële eigenschappen, kan het helpen om je bloeddruk te verlagen en ondersteunt het je immuunsysteem.

7: Tarwegras

Tarwegras zijn de scheutjes van de kiemen van de tarweplant. Kiemen zijn het begin van een nieuwe plant en daarom zijn de voedingsstoffen in kiemen zeer geconcentreerd.

Tarwegras bevat veel vitamine A, C en E en diverse mineralen, waaronder calcium, magnesium en ijzer.

Nieuwsgierig naar de gezondheidsvoordelen van deze superfood? Lees dan dit artikel over tarwegras.

8: Blauwe bessen

Onder de populaire fruitsoorten, bevatten blauwe bessen de meeste antioxidanten. En uit onderzoek blijkt dat de antioxidanten uit blauwe bessen zeer goed worden opgenomen door ons lichaam. Hierdoor kunnen ze hun werk goed doen, waaronder het gezond houden van je hart, bloedvaten en hersenen.

Daarnaast leveren deze besjes je ook veel vezels, mangaan, vitamine C en vitamine K op.

9: Quinoa

Quinoa is een zaadje, maar wordt in de keuken gebruikt als een graan. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken in plaats van rijst of couscous. Het bevat meer vezels en eiwitten dan ‘echte’ granen.

Verder is quinoa ook een goede bron van antioxidanten, ijzer, zink, selenium en vitamine E.

10: Eieren

Net zoals kiemen de voedingstoffen voor een nieuwe plant bevatten, bevatten eieren de voedingsstoffen voor de groei van een kuikentje. Hierdoor zijn ook eieren ontzettend voedzaam.

Ze bevatten uiteraard veel proteïne, maar daarnaast ook gezonde vetten, antioxidanten, choline, ijzer, vitamine A en diverse B-vitamines.

Je hoeft niet bang te zijn voor een verhoogd cholesterol door het eten van eieren. Deze gedachte is allang achterhaald.

Om te onthouden

Je gezondheid is zeker veel geld waard. Maar bij sommige superfoods betaal je meer voor de marketing dan voor de gezondheidsvoordelen. De superfoods uit dit artikel zijn je geld wel volledig waard. En zoals je ziet, hoeven ze helemaal niet zo duur te zijn.

Bronnen: Lowcock EC, Cotterchio M, Boucher BA, Cancer Causes Control, 2013. Demark-Wahnefried W, Robertson CN, Walther PJ, Polascik TJ, Paulson DF, Vollmer RT, Urology, 2004. Parikh P, Mani U, Iyer U, J Med Food, 2001. Mizoguchi T, Takehara I, Masuzawa T, Saito T, Naoki Y, J Med Food, 2008. Mazza G, Kay CD, Cottrell T, Holub BJ, J Agric Food Chem, 2002.