Deze vissoorten mogen niet op je bord ontbreken deze zomer

deze-vissoorten-mogen-niet-op-je-bord-ontbreken-deze-zomer.jpg

Wat is het heerlijk om in de zomer lichte en gezonde maaltijden te eten met vis. Je kunt er eindeloos mee variëren en het is natuurlijk erg gezond. Deze vissoorten mogen dan ook niet op je bord ontbreken deze zomer!

Sardines

Sardines, zowel vers als uit blik, behoren tot de meest gezonde vissoorten. Deze vis zit namelijk bomvol omega 3-vetzuren. Dat zijn essentiële vetten die het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Sardines bevatten ook een hoge concentratie vitaminen en mineralen, waaronder vitamine D en calcium.

In de zomer is het zeker een goed idee om altijd een blikje sardines in huis te hebben. Wat dacht je bijvoorbeeld van een lekker broodje of frisse pastasalade met sardines tijdens de lunch? Je kan sardines ook perfect verwerken in pasta’s, bijvoorbeeld in spaghetti met tomatensaus.

Mosselen

Mosselen worden steevast geassocieerd met de zomer. Logisch ook: het mosselseizoen start namelijk in juli. Het fijne aan mosselen is dat ze niet alleen erg voedzaam zijn (ze bevatten fosfor, ijzer, seleen, vitaminen en mineralen), maar ook gemakkelijk te bereiden zijn! Het kost weliswaar wat tijd om ze na te kijken en te spoelen, maar het garen zelf is zo gedaan.

Wil je gezellig met vrienden of familie eten? Dan raden wij aan een grote pot mosselen midden op tafel te zetten zodat iedereen op z’n gemak kan genieten van deze lekkere schelpdieren.

Tonijn

Ook tonijn is een echte aanrader voor de zomer. Tonijn bevat heel wat omega 3-vetzuren en is een onuitputtelijke bron van eiwitten (100 gram uitgelekte tonijn in olijfolie bevat bijvoorbeeld 24 gram eiwitten). Via tonijn krijg je bovendien ook calcium, fosfor, vitamine B12 en vitamine PP binnen.

Op culinair vlak kan je ook heel wat aanvangen met tonijn: je kan deze vissoort verwerken in zomerse salades, door de pasta of op een zelfgemaakte pizza. Ideaal dus om altijd een blikje in huis te hebben! Vers kan een stevige vissoort zoals tonijn ook perfect op de barbecue.

Makreel

Ook een weldadige vissoort als makreel kan niet ontbreken in dit lijstje. Makreel levert onder andere omega 3-vetzuren, calcium, ijzer en vitamine A en past perfect binnen een zomers, gevarieerd eetpatroon!

Deze vissoort kan in een salade worden verwerkt of bijvoorbeeld op toastjes worden gegeten. Ook een quiche met makreel is een echte aanrader!

Haring

Ten slotte verdient ook haring een plaatsje op je bord deze zomer. Deze voedzame vette vis is op veel manieren te eten. Grillen op de barbecue is uiteraard in de zomer erg populair. Rolmops of haring in blik zijn dan weer aan te raden als voor- of bijgerecht.

Variëren met vis

Probeer zoveel mogelijk te variëren met verschillende vissoorten en bereidingsmethodes. Maak in de zomer gebruik van je barbecue of bak een lekker stukje vis in aluminiumfolie of op de grillplaat. Ook zomerse salades maak je nog lekkerder met vis en schelpdieren. Op deze manier is het niet moeilijk om minimaal twee keer per week vis op het menu te zetten. Laat het smaken!