scrollTop top

Draag je zorg voor iemand? Zo voorkom je dat je zelf overbelast geraakt

Draag je zorg voor iemand? Zo voorkom je dat je zelf overbelast geraakt

Vroeg of laat maken we allen kennis met een zorgdrager. Uit een studie van Partena Ziekenfonds blijkt dat maar liefst 1 op de 2 Vlamingen zorgt voor een familie- of gezinslid, buur of kennis. De kans is dus groot dat iemand uit je omgeving vandaag al mantelzorger is. 

Zorgdragers zijn er in alle leeftijden en met verschillende achtergronden. De ene mantelzorger kan meer aan dan de andere waardoor de grens tussen wel en niet overbelast zijn soms moeilijk te bepalen is. Het hangt onder andere af van de leeftijd, levensstijl en -situatie van de zorgdrager en het ziektebeeld waarmee hij of zij geconfronteerd wordt. 

Wanneer is een mantelzorger overbelast? 

Iemand raakt overbelast (dat kan zowel fysiek als mentaal zijn) als de draaglast en zijn draagkracht niet langer in balans zijn. Het is belangrijk om overbelasting te voorkomen zodat hij of zij kan blijven zorgen voor de naaste die het nodig heeft. 

Ben jij een zorgdrager? Doe dan hier de test! Wij geven 3 tips die helpen bij het voorkomen van overbelasting.

1.    Maak een zorgplan 

De kans is groot dat ook jij eens ziek wordt en tijdelijk niet kan zorgen voor je geliefde. Een zorgplan fungeert als gebruiksaanwijzing voor vervangende zorg. Het is een houvast die jou ook de tijd geeft om opnieuw volledig te herstellen indien nodig. Het geeft je rust om te weten dat je geliefde in goede handen is als jij even energie moet bijtanken. 

2.    Durf hulp vragen 

Laat je omringen door een stevig sociaal vangnet en durf hulp te vragen. Zet geen masker op en deel met anderen hoe je je echt voelt. Het is belangrijk dat je weet dat je er niet alleen voor staat en dat je altijd kunt rekenen op de hulp van de mensen rondom jou. Open kaart spelen is geen zwakte maar net een sterkte. Gevoelens opkroppen zorgt ervoor dat je vroeg of laat bezwijkt en daar heeft niemand baat bij.

Heb je het zwaar? Vraag aan iemand om je even te vervangen of een paar taken over te nemen. De administratieve kant is bijvoorbeeld een erg tijdrovende taak die je perfect kunt uitbesteden aan iemand anders. Of haal eens een maaltijd af bij een plaatselijke traiteur als je geen zin hebt om te koken. Wist je trouwens dat je ook beroep kan doen op professionele instanties als een ziekenfonds? Zij kunnen je helpen met o.a. huishoudelijke en administratieve taken, maar kunnen ook warme maaltijden aan huis verzorgen. Verder behoren ook thuisverpleging en niet-dringend ziekenvervoer tot de mogelijkheden. Wil je hierover meer informatie? Dan vind je alles terug via dit platform. Durf kortom hulp vragen!

3.    Plan tijd voor jezelf in 

We hebben het allemaal nodig en schuiven het toch massaal voor ons uit: tijd voor onszelf. Lopen je dagen snel vol? Maak dan een ‘afspraak’ met jezelf en hou voet bij stuk. Of je nu gaat wandelen, shoppen of tuinieren, doe wat jou energie geeft. Is het praktisch onhaalbaar om een paar uren voor jezelf te plannen? Integreer dan dagelijks een klein moment me-time. Drink ’s ochtends in alle rust een kop koffie, kijk ’s middags naar je favoriete programma of bel ’s avonds met je beste vriend(in). Het is goed om af en toe bij te tanken en energie op te doen. 

Elke persoon die zorg draagt voor een ander, officieel mantelzorger of niet, verdient een eretitel, een applausje en een steuntje in de rug! Daarom lanceert Partena Ziekenfonds het platform zorgdragers.be. Ben je zelf zorgdrager, dan vind je tips en advies en een fijne attentie. Wil je een zorgdrager uit je omgeving dat extra steuntje in de rug geven? Dan heeft Partena Ziekenfonds ook nog enkele relevante tips voor jou!


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    266.069.035
  • Aantal
    doden
    5.258.626
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.868.906
  • Aantal
    doden
    27.319

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!