Een veelvoorkomend probleem: ijzertekort bij peuters

veelvoorkomend-probleem-ijzertekort-peuters.jpg

Voor een optimale ontwikkeling hebben peuters veel ijzer nodig. Zelfs zes keer zoveel dan een volwassene. Doordat peuters zoveel ijzer nodig hebben, kan er al snel een ijzertekort ontstaan. In dit artikel lees je alles over een ijzertekort en hoe je dit voorkomt.

Groeien en leren

Peuters ontwikkelen zich in razendsnel tempo. Ze groeien niet alleen, ze hebben het iedere dag ook ontzettend druk met leren. Hun hersenen zijn maar liefst 2x zo actief dan onze hersenen. Hierdoor heeft hun lichaam meer voedingsstoffen nodig dan dat van een volwassene.

Waarom is ijzer zo belangrijk?

IJzer is onmisbaar voor een goede gezondheid. Onze rode bloedcellen hebben bijvoorbeeld ijzer nodig om zuurstof door ons lichaam te vervoeren. Ook helpt ijzer bij het aanmaken van afweerstoffen en het afbreken van schadelijke stoffen. Een ijzertekort kan er daardoor voor zorgen dat je sneller ziek wordt of een infectie oploopt.

Voor peuters is ijzer nog belangrijker. Een ijzertekort kan op deze leeftijd namelijk een achterstand qua groei en ontwikkeling veroorzaken. Deze schade kan zelfs blijvend zijn.

Hoe herken je een ijzertekort?

Een ijzertekort kan je bij peuters herkennen aan een bleke huid en vaak moe en futloos zijn. Ook kunnen peuters met een ijzertekort een versnelde hartslag hebben en zijn ze bij inspanning snel buiten adem. Twijfel je of jouw kind een tekort aan ijzer heeft? Raadpleeg dan altijd je huisarts of het consultatiebureau.

Hoe voorkom je een ijzertekort?

Een ijzertekort is bij gezonde kinderen prima te voorkomen met een gezond eetpatroon. De volgende voeding is rijk aan ijzer:

  • Vlees en kip
  • Vis
  • Eieren
  • Volkoren producten
  • Roggebrood
  • Fruit en groentes
  • Aardappelen
  • Zilvervliesrijst
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Gedroogd fruit
  • Appelstroop

Vergeet vitamine C niet

Om een ijzertekort te voorkomen, is het niet alleen belangrijk om ervoor te zorgen dat je peuter voldoende ijzerrijke voeding binnenkrijgt. Het is ook belangrijk dat je kindje genoeg vitamine C binnenkrijgt. Deze vitamine helpt het lichaam namelijk om ijzer goed op te nemen. Melk kan de opname van ijzer juist verminderen.