Gezond leven? Stel doelen met deze 5 handige tips

gezond-leven-stel-doelen-met-deze-5-handige-tips.jpg

Heb jij ook goede voornemens voor dit nieuwe jaar? Wil je nu écht gezonder leven? Om dit goed te kunnen doen en het ook vol te kunnen houden, is het stellen van doelen noodzakelijk. En om dat te doen geven wij je graag 5 handige tips. Een gezonde levensstijl, wie wil dat nu eigenlijk niet? Je voelt je veel vitaler, je hebt meer energie en je staat zowel mentaal als fysiek veel sterker in je schoenen. Maar hoe krijg je dit allemaal voor elkaar?

Tip 1: stel haalbare doelen

Een gezond leven is prima, maar begin bij het begin.  Stel dus niet als doel om over twee maanden een marathon te kunnen lopen, maar stel als doel om telkens een halve kilometer extra te lopen. Om je doelen eerst kleiner te houden zijn ze veel sneller haalbaar, krijg je een positiever gevoel en kun je de doelen die je voor een gezond leven stelt ook veel makkelijker opbouwen.

Tip 2: Beloon jezelf bij het behalen van een doel

Beloon jezelf voor elke dag die je goed bezig bent. Zorg ervoor dat het geen enorme dingen zijn, maar dat het wel iets is om naar uit te kunnen kijken. Op die manier is het halen van je doelen een heel stuk leuker en heb je ook echt iets wat ervoor gaat zorgen dat je de motivatie behoudt.

Tip 3: Stel jezelf het eindresultaat voor

Bij het stellen van je doelen bouw je op naar een bepaald eindresultaat. En die lijkt misschien heel ver, maar omdat je het in kleinere stappen doet is het realistischer. Ook als je het even niet meer ziet zitten, kijk dan vooruit. Als je echt weet wat je wilt bereiken en je je eigen vooruitgang merkt, krijg je genoeg drive om het vol te houden om het gezonde leven eindelijk te bereiken.

Tip 4: Deel het met anderen

Door je doelen met anderen te delen kunnen zij je ook helpen om je op de weg naar een gezond leven te houden. Deze motivatie, een stok achter de deur, is voor veel mensen genoeg om door te kunnen gaan.

Tip 5: Schrijf je doelen op en lees ze iedere dag

Door dit te doen houd je jezelf scherp. Zorg ervoor dat je ze als ritueel iedere dag gaat lezen of hang ze ergens in huis op. Als je dan het gevoel hebt om het hardlopen of gezondere eten even te laten voor wat het is, zal het als motivatie voor je neus hangen.  Je zult jezelf uiteindelijk erg dankbaar zijn.