Gezonde tussendoortjes op kantoor

gezonde-tussendoortjes-op-kantoor.jpg

Op kantoor zit je al vaak een hele dag achter je bureau en beweeg je eigenlijk veel te weinig. Als je dan nog eens ongezonde koekjes eet omdat ‘dat gemakkelijk is’ of als je collega weer een stukje taart aanbiedt, dan zal je dat gauw zien aan je lichaam en je gezondheid. Lees hieronder de handige én gezonde tussendoortjes om te verorberen tijdens de werkdag.

Tussendoortjes om te vermijden

Wat je eet op een dag heeft een invloed op je gezondheid en je gewicht, maar ook op je productiviteit. Als je veel slechte vetten en suiker eet, zal je je sneller slaperig voelen en je energie daalt gestaag. Dit komt omdat je spijsvertering er langer over doet om zulke voedingsstoffen te verteren. Suiker komt dan ook nog eens terecht in je bloed, waardoor je na de piek van de sugar rush even snel weer in een dipje belandt. Daar bovenop zal je sneller last hebben van je maag. Laat die taart en chips dus maar staan.

Wanneer snacken

Studies hebben aangetoond dat elke uur iets kleins eten je metabolisme stimuleert en je energie op peil houdt. Een kleine snack bevat idealiter minder dan 200 kcal en genoeg vezels en proteïnen om te voorkomen dat de honger snel weer toeslaat. Ook hebben veel mensen een dagelijks tekort aan een bepaalde voedingsstof zoals calcium of proteïnen.  Als je van jezelf weet dat je een tekort hebt aan een of andere voedingsstof, zorg dan dat er steeds tussendoortjes aangepast aan jouw noden in je bureaulade liggen.

Gezonde tussendoortjes

  • Amandalen bevatten heel veel proteïnen en gezonde vetten. Dit zorgt ervoor dat je niet snel honger krijgt.  Een potje noten kan je dan ook nog eens gemakkelijk en lang bewaren op je bureau.
  • Vers fruit op kantoor doet het altijd goed. Vooral rood fruit bevat goede antioxidanten en vezels zodat je een gevuld gevoel hebt. Fruit zorgt ook voor een verhoogd immuunsysteem. Gedroogd fruit is ook een optie als je geen koelkast hebt op kantoor om je bananen of blokjes watermeloen, mango of ananas vers te houden.
  • Proteïnerepen zijn niet alleen voor de gespierde jongens in de sportschool. Ook jij eet gezond als je zo’n reep meeneemt naar je werk. Let goed op het aantal calorieën als je proteïnerepen gaat kopen. Kies voor de varianten met fruit, noten en ga voor minder dan 200kcal.
  • Noten doen het altijd goed, maar wist je dat wasabi-noten je een erg voldaan gevoel geven, door de vezels en de proteïnen? Hierdoor zal je energie een enorme boost krijgen en zal je suikerspiegel niet snel zakken.
  • Popcorn enkel in de cinema? Nee hoor! Probeer microgolfpopcorn zonder verzadigde vetten om je honger te stillen tussen de vergaderingen door.