Het effect van koffie

effect-van-koffie.jpg

Koffie is een drank die wereldwijd door veel volksstammen wordt gedronken. Echter kan te veel koffie drinken ook schadelijk zijn voor je gezondheid.Natuurlijk is het toegelaten om dagelijks een kopje koffie te drinken, zolang dit maar met mate gebeurt en niet meer dan 2 koppen per dag. De mogelijke schadelijke effecten treden pas op bij hoge dosissen.

Cafeïne

De cafeïne, die onder andere in koffie zit, is een witte, vrij bittere stof. Behalve in koffie vind je ook cafeïne in onder andere cacao, cola en thee. In sommige gevallen wordt cafeïne aan bepaalde geneesmiddelen toegevoegd om de slaapverwekkende werking af te zwakken. Cafeïne kan worden gezien als een soort drug, omdat deze stof je alertheid kan beïnvloeden en kan worden vergeleken met drugs zoals cocaïne en taurine. Het enige verschil is dat cafeïne minder sterk werkt.

Werking van cafeïne

Cafeïne zal in een rap tempo door je bloed op worden genomen (al binnen drie tot vier minuten inname). Circa tweeënhalf uur na het drinken van een kop koffie zal het effect het grootst zijn. Indien je melk en/of suiker aan je koffie toevoegt, zal de opname in je bloed minder snel gaan.

De effecten van koffie

Koffie, en dan vooral de cafeïne, zal een heleboel lichaamsfuncties beïnvloeden. Zo worden onder andere je hersenen rechtstreeks gestimuleerd om het stresshormoon adrenaline af te geven. Door het drinken van koffie kun je je dus extra gestrest gaan voelen. Daarnaast zal adrenaline de dopamineafgifte (neurotransmitter) stimuleren waardoor je je gelukkiger voelt. De effecten van koffie hangen af van verschillende factoren, zoals je leeftijd, je lichamelijke conditie, de hoeveelheid cafeïne en je leefstijl. Het voornaamste effect van de cafeïne in koffie is een lichte stimulans voor je centrale zenuwstelsel. Je wordt daardoor minder slaperig, minder moe en je bent alerter. Verder heeft cafeïne een stimulerende werking op je hersenen, nieren, maag en darmen.

Nadelen cafeïne

Toch kan koffie heel wat nadelen met zich meebrengen:

1. Vermoeidheid

Koffie drinken vlak voor het slapengaan is nooit een goed idee. Studies tonen aan dat het de REM-slaap verkort. Hierdoor kom je moe wakker. Als je de dag erna opnieuw koffie drinkt om de dag door te komen, dan kan je in een vicieuze cirkel terechtkomen waardoor je na lange tijd oververmoeid zal raken. Als je uitgerust de dag wilt voorkomen, drink dan koffie met mate.

2. Gewoonte

Koffie kan ook een verslavend effect hebben. Je lichaam kan een nood ontwikkelen aan cafeïne. Dat heeft als gevolg dat je meer koffie nodig hebt voor hetzelfde effect. Als de cafeïne uit je lichaam trekt, verminderen je cognitieve prestaties waardoor je futloos wordt. Veel mensen drinken dan opniew koffie om op hun normale niveau te raken. Het lijkt dan alsof je nieuwe energie krijgt, maar eigenlijk wordt enkel je normale niveau voor een korte tijd hersteld. Zo kom je opnieuw in een vicieuze cirkel terecht.

3. Hoofdpijn

Je kan ook hoofdpijn krijgen door een te veel aan cafeïne. Sommige mensen kunnen zelfs hoofdpijn krijgen wanneer ze enkele dagen geen cafeïne gedronken hebben. De meeste mensen kunnen tijdens een bepaalde periode zonder koffie. Maar sommigen krijgen na een korte tijd een chronische vorm van hoofdpijn, omdat ze gewoon zijn van veel cafeïne op een dag te gebruiken. Dat kan gepaard gaan met andere verschijnselen zoals slaapproblemen, vermoeiheid, prikkelbaarheid etc.