Hoe extra antioxidanten opnemen om je weerstand te verhogen

hoe-extra-antioxidanten-opnemen-om-je-weerstand-te-verhogen.jpg

Wanneer de zomer ten einde loopt, gaat het vaak bergaf met onze weerstand. Verkoudheden, een pijnlijke keel of een dipje kunnen een gevolg zijn van je immuunsysteem dat het wat moeilijker heeft om slechte bacteriën af te weren. Antioxidanten zijn stoffen die je immuunsysteem opkrikken. Lees verder en ontdek hoe je je gezondheid bevordert.

De werking van antioxidanten

In elk lichaam komen vrije radicalen voor die nefast zijn voor je gezondheid. Ze veranderen moleculen in je lichaam en tasten je gezondheid aan net als het proces bij voedselwaren die vervallen. Deze stoffen kunnen onschadelijk gemaakt worden dankzij antioxidanten. Een normaal gezond voedingspatroon voorziet  de meeste mensen van genoeg antioxidanten om gezond te blijven. Je vindt ze terug in producten die genoeg vitamine C, E en/of mineralen (zoals zink) bevatten. Denk aan de dagelijks aanbevolen porties fruit en groenten om de radicalen af te vechten.

Je weerstand versterken met gezonde voeding

Alhoewel supplementen soelaas kunnen bieden, is het nog steeds gezonder om via een natuurlijk manier gezond te leven. Kies bewust wat je eet en lees de labels om er zeker van te zijn dat je de juiste voedingsstoffen opneemt. De goede antioxidanten kan je terugvinden plantaardige olie, walnoten, amandelen, zaden, avocado, olijven en  groene bladgroenten omdat je er veel vitamine E in terugvindt. Citrusfruit (appelsienen en pompelmoezen), broccoli, tomaten, paprika en aardbeien bevatten vitamine C.

Goede voedingsstoffen die je gezondheid versterken, neem je ook op via gezonde vetten. Denk aan de omega 3 die je vindt in vette vis (zalm, haring) of in margarine (Becel ProActiv). Smeer gezonde margarine op enkele sneetjes bruin brood, beleg met groentjes en mager beleg voor een evenwichtig eetpatroon. Niet alleen helpen  deze goede vetten je gezond- en fitheid vooruit, ze geven je een energieboost. Daarnaast zijn geschikt voor mensen die op hun lijn letten of die een te hoog cholesterolgehalte hebben, deze gezonde vetten verlagen namelijk actief de slechte cholesterol in je bloed. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten.

Beweeg jezelf gezond

Gezonde voeding geeft jouw en je afweersysteem een boost en houdt je lichaam gezond. Maar dagelijks bewegen blijft deel twee van een gezonde levensstijl. Stoom jezelf klaar voor de natte herfst en koude winter door in het voorjaar niet stil te zitten. Beweeg dagelijks 30 minuten, wandel wat meer of koop een fitnesstoestel om tijdens je favoriete programma te werken aan je gezondheid en je weerstand. Wie last heeft van zijn of haar rug kan ook blijven bewegen, meer zelfs, sporten op een niet-intensief niveau zorgt ervoor dat je mobiel blijft. Sporten vermindert stress en laat stress nu net een factor zijn die je weerstand opnieuw de dieperik in kan duwen.  Zoek een sport die bij je past en blijf gezond tijdens de koudere maanden van het jaar.

Disclaimer: Becel ProActiv is bedoeld voor personen die een verhoogd cholesterolgehalte willen verlagen door middel van levensstijl- en voedingsveranderingen. Een dagelijkse consumptie van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het LDL-cholesterolgehalte verlagen met 7-10% in 2 tot 3 weken. Het is aangetoond dat dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.