Hoe identificeer je een doorslaapprobleem?

hoe-identificeer-je-doorslaapprobleem.jpg

Lig jij ’s nachts vaak klaarwakker naar het plafond te staren? Kan je na een hele tijd woelen en keren nog steeds niet slapen? Dan kan het goed zijn dat je last hebt van doorslaapproblemen. In dit artikel lees je waar je doorslaapproblemen aan herkent, wat de oorzaken en de gevolgen zijn en wat je kunt doen om beter te slapen.

Wat zijn de kenmerken van niet doorslapen?

Een doorslaapprobleem wordt gekenmerkt door ’s nachts wakker worden. Je kunt wel prima in slaap raken, maar vervolgens word je één of meerdere keren per nacht wakker. Een paar keer per nacht wakker worden, is op zich niet zorgelijk, zolang je weer gemakkelijk terug in slaap valt. Je spreekt pas van een doorslaapprobleem als het niet lukt om verder te slapen en je een aantal uur wakker ligt.

Wat zijn de oorzaken van niet doorslapen?

Doorslaapproblemen kunnen uiteenlopende oorzaken hebben. Ze kunnen psychisch van aard zijn, bijvoorbeeld negatieve gedachtes, stress, depressie of eenzaamheid.

Ook je hormonen kunnen een rol spelen, bijvoorbeeld het hormoon cortisol. Dit hormoon helpt ons om wakker en alert te zijn. Een belangrijk hormoon dus, maar als je cortisolniveau ’s avonds en ’s nachts niet voldoende daalt, kan het voor slaapproblemen zorgen.

Daarnaast hebben veel vrouwen tijdens de overgang moeite met doorslapen. Ook moeders met jonge kinderen kunnen problemen krijgen met doorslapen, doordat ze eraan gewend zijn geraakt om ’s nachts waakzaam te zijn en regelmatig ’s nachts uit bed te moeten voor de kinderen.

Wat zijn de gevolgen van niet doorslapen?

Doorslaapproblemen kunnen overdag flink doorwerken. Een verstoorde nachtrust heeft onder andere de volgende gevolgen:

  • Vermoeidheid
  • Prikkelbaarheid
  • Emotionele labiliteit
  • Verminderde productiviteit
  • Verminderd concentratievermogen
  • Versnelde huidveroudering
  • Vergrote kans op hartziektes

Wat kan je doen om beter door te slapen?

Om ’s nachts beter te slapen, is het belangrijk om overdag voldoende te ontspannen. Zo voorkom je dat je een te hoog cortisolniveau krijgt. Neem tijd voor jezelf, je gezin, een wandeling in de natuur of een ontspannen bad. Probeer daarnaast ook eens wat vaker je smartphone weg te leggen.

Probeer ook uit te zoeken of je doorslaapproblemen een onderliggende oorzaak hebben. Breng hiervoor eventueel een bezoek aan de huisarts.

Daarnaast kan het een goed idee zijn om een natuurlijk slaapmiddel op basis van plantenextracten, magnesium en b-vitamines te gebruiken. Het is bewezen dat sommige plantenextracten effectief zijn bij het verbeteren van de nachtrust en het verminderen van stress. Bovendien hebben dergelijke natuurlijke slaapmiddel geen bijwerkingen noch een verslavende werking.