Sporten helpt je vermageren

sporten-helpt-je-vermageren.jpg

Wanneer je wil vermageren zal je altijd een paar adviezen meekrijgen. Het eerste advies is om meer te gaan bewegen. Het zal je al genoeg zeggen wanneer je om je heen kijkt naar het verschil tussen mensen die wel en niet aan sport doen. Je zal zien dat sporten je absoluut zal helpen om een slank en gezond uiterlijk te krijgen. De redenen waarom sporten je helpt om te vermageren zijn velerlei. We zullen er een paar voor je benoemen:

Sporten is goed voor de verbranding van vet. Wanneer je gaat sporten zal je lichaam niet alleen je vetreserves gebruiken, maar ook de calorieën die zich in je bloedvaten, je glucosevoorraad en je spieren bevinden.
Door de meeste soorten van sport zullen je spieren doordat ze veel intensiever worden gebruikt sterker worden. Je zal dus meer spiermassa gaan genereren. En die spiermassa heeft energie nodig. Je mag er dus vanuit gaan dat je lichaam meer energie zal vereisen wanneer je meer spiermassa hebt. Dit is niet alleen zo wanneer je in de sportschool bezig bent, maar ook wanneer je in rust bent.

Je lichaam heeft bovendien meer energie nodig wanneer je aan het sporten bent dan wanneer je aan het rusten bent. Door sporten versnelt dus je stofwisseling en je verbrandt ook meer calorieën. Ook wanneer je aan het herstellen bent van een training blijft je stofwisseling nog onverminderd goed aan de gang.

Wanneer je aan sport doet zal je zien dat je lichaam aanmerkelijk gezonder functioneert. Je slaap wordt beter, je bloedvaten zullen schoner zijn omdat de aanwezige calorieën worden verbrand, de hormonen die voor stress zorgen zullen beter uit je lijf worden afgevoerd, je conditie zal behoorlijk verbeteren en daarnaast zal je weerstand een flinke boost krijgen.

En dan nu meteen fanatiek aan de slag! Of niet?

Nadat je dit hebt gelezen zal je natuurlijk gelijk je sportschoenen en sportkleding in een tas doen en naar de sportschool rennen. Jij wil gelijk aan de slag en je wil ook gelijk resultaat zien.
Toch zou je zomaar bedrogen uit kunnen komen. Je gaat natuurlijk niet alleen sporten om een betere conditie te krijgen of om je beter te voelen: jij wil gewichtsverlies. Het zou zomaar kunnen zijn dat je, wanneer je eenmaal een poosje bezig bent, niet of veel minder gewichtsverlies ervaart dan de bedoeling was.

Je zal de oorzaak dan in eerste instantie moeten zoeken bij je voeding. Was je gaan sporten maar was je voedingspatroon gelijk gebleven, dan zou het probleem wel eens bij je voeding kunnen liggen. Misschien doe je wel aan sport maar is het niet intensief genoeg, of is het te kort: het zijn allemaal factoren die tegen je zullen werken.

Je wil afvallen met een duursport

Wanneer je aan duursport doet, zoals cardio-fitness, zal je eigenlijk voornamelijk meer uithoudingsvermogen genereren, maar je spiermassa krijg je er niet echt door. Je kan bij duursporten ook denken aan hardlopen, aan zwemmen of aan fietsen. Het is wel zo dat je veel calorieën verbrandt wanneer je aan een duursport doet, maar het gaat erom welke calorieën je lichaam verbrandt.

Daarbij moet je een duursport langere tijd volhouden want je lichaam zal je vetreserves pas gaan aanspreken wanneer je zo’n 20 tot 30 minuten intensief bezig bent. Het verbranden van calorieën houdt dan ook op na het sporten. Tel daarbij op dat je bij duursport zowat geen extra spierweefsels genereert. Sterker nog: in sommige gevallen verbrand je zelfs wat spierweefsel.

Is een duursport geschikt om af te vallen?

Zoals je net hebt gelezen is een duursport heel geschikt om een betere conditie te verkrijgen, maar om echt af te vallen en je vetreserves aan te spreken is het een minder geschikte soort beweging. Je zal zelfs wat spierweefsel kunnen verliezen en daardoor zal je in rust nog minder calorieën verbranden dan wanneer je aan het sporten bent.

Welke sport is wel geschikt om af te vallen?

Een sport die wel heel geschikt is om af te vallen is interval training. Hierbij doe je steeds korte en heel intensieve oefeningen. Tijdens een intervaltraining verbrand je veel calorieën omdat het veel energie van je eist. Daarnaast loopt die calorieverbranding door tot zo’n 48 uur na de training: je trainde immers ook je spieren. Omdat je je spieren traint neemt je spiermassa dus toe. Je lichaam zal steeds meer vet gaan verbranden. Daardoor geraak je in een betere conditie.

Interval training doe je bijvoorbeeld wanneer je het Insanity workout programma volgt wat je op tv kan zien, maar ook de trimbaan die je nog vaak in het bos of in het park ziet kom je ook al een heel eind.